Résumé:
ملخص الدراسة :
هدفت آلدراسة آلحالية إلى آلتعرف على آلعلقة بين آلحاجات آلارشادية وآلتوآفق آلدراسي لدى تلميذ
آلانة آلثالثة ثانوي ؛ ولتحقق من فرضيات آلبحث تم آعتماد آلمنهج آلوافي آلرتباطي ؛ من خلل تطبيق
تكونت من تلميذ آلانة آلثالثة ثانوي آلبالغ عددهم 80 تلميذ وتلميذة من أال 210 تلميذ وتلميذة يمثلون مقياس آلحاجات آلرشادية ومكونات مقياس آلتوآفق آلدرآاي على عينة تم آختيارها بطريقة عشوآئية وآلتي
آلمجتمع آلالي ؛ وبعد آلمعالجة آلحاائية للبيانات كانت نتائج آلدرآاة كالتالي :
آلجتماعية لدى تلميذ آلانة آلثالثة من آلتعليم ثانوي .. ـ توجد علقة طردية ضعيفة غير دآلة إحاائيا عند ماتوى دللة 05.0 بين آلتوآفق آلدرآاي و آلحاجات ـ ل توجد علقة بين آلتوآفق آلدرآاي وآلحاجات آلنفاية لدى تلميذ آلانة آلثالثةمن آلتعليمالثانوي . آلرشاديةلدى تلميذ آلانة آلثالثةمن آلتعليمالثانوي . ـ.توجد علاقة طردية ضعيفة غير دآلة إحاائيا عند ماتوى دللة 05.0 بين آلتوآفق آلدرآاي و آلحاجات
آلتربويةلدى تلميذ آلانة آلثالثة من آلتعليم ثانوي . ـ توجد علقة طردية ضعيفة غير دآلة إحاائيا عند ماتوى دللة 05.0 بين آلتوآفق آلدرآاي و آلحاجات
Abstract
between counseling needs and academic compatibility among third
yearsecondary students. To verify the research hypotheses, the
descriptive correlative approach was adopted. By applying the Counseling
Needs Scale and the components of the Academic Compatibility Scale to a
randomly selected sample that consisted of 80 third year secondary
students out of 210 male and female students representing the original
community; After statistical processing of the data, the results of the study
were as follows: - There is a weak, non-significant positive relationship at the significance
level of 0.05 between the academic adjustment and the counseling needs
of the third year students of secondary education. -There is no relationship between academic adjustment and the
psychological needs of students in the third year of secondary education. - There is a weak, non-significant direct relationship at the level of
significance of 0.05 between academic adjustment and social needs of the
third year secondary school students. -There is a weak, non-statistically significant direct relationship at the level
of significance of 0.05 between the academic adjustment and the
educational needs of the students of the third year of secondary educatio