Afficher la notice abrégée
dc.contributor.author |
قنونة, عائشة |
|
dc.contributor.author |
برفاعي, ياسمين |
|
dc.date.accessioned |
2023-10-15T09:13:20Z |
|
dc.date.available |
2023-10-15T09:13:20Z |
|
dc.date.issued |
2023 |
|
dc.identifier.uri |
http://e-biblio.univ-mosta.dz/handle/123456789/24626 |
|
dc.description.abstract |
تهدف الدراسة إلى أهمية تعليمية المصطلح النقدي في كتاب اللغة العربية للسنة الثالثة ثانوي آداب وفلسفة من خلال الكشف عن دور المصطلحات النقدية، اعتمدنا في الدراسة على المنهج الوصفي التحليلي والمنهج الاحصائي، تقوم اشكاليتها على التساؤل هل للمصطلح النقدي مكانة في مناهج اللغة العربية في التعليم الثانوي؟ كما تخلل هذه الدراسة استبانة لجمع المعلومات والبيانات من المبحوثين، حيث قسمت الدراسة إلى فصل نظري، وفصل تطبيقي الذي تم فيه التحقيق من صحة الفرضيات.
وقد توصلت الدراسة إلى مجموعة من النتائج أهمها:
- تعليم المصطلح النقدي في الخطاب المدرسي جزءا أساسيا من عملية التعليم والتعلم في مرحلة الثانوية.
- تعريفات المصطلحات النقدية الحاضرة في الكتاب المدرسي والتعليقات عليها قليلة وهذا يتنافى واكتسابها، لأن اكتساب مثل هذه المصطلحات دون تعريفه او التعليق عليه لا يتحقق.
- يوفر تعليم المصطلح النقدي للطلاب الأساليب والأدوات اللازمة لتحليل النصوص الأدبية بشكل أفضل وتحديد معانيها بشكل أدق.
The study aims at the importance of teaching the critical term in the Arabic language book for the third year of secondary arts and philosophy by revealing the role of critical terms, we relied in the study on the descriptive analytical approach and the statistical method, its problem is based on the question Does the critical term have a place in the Arabic language curricula in secondary education? This study also included a questionnaire to collect information and data from the respondents, where the study was divided into a theoretical chapter, and an applied chapter in which the validity of the hypotheses was investigated. The study reached a set of results, the most important of which are: Teaching critical term in school discourse is an essential part of the teaching and learning process at the secondary level. The definitions of critical terms present in the textbook and the comments on them are few and this is incompatible with their acquisition, because the acquisition of such terms without defining or commenting on it does not materialize. Critical term education provides students with the methods and tools to better analyze literary texts and determine their meanings more precisely. |
en_US |
dc.language.iso |
other |
en_US |
dc.publisher |
مكتبة كلية الأدب العربي والفنون |
en_US |
dc.subject |
التعليمية، المصطلح النقدي، الخطاب المدرسي، الاستبانة، مرحلة التعليم الثانوي |
en_US |
dc.subject |
educational, critical terminology, school discourse,questionnaire, secondaryeducation |
en_US |
dc.title |
تعليمية المصطلح النقدي في الخطاب المدرسي |
en_US |
dc.title.alternative |
السنة الثالثة ثانوي أنموذجا |
en_US |
dc.type |
Other |
en_US |
Fichier(s) constituant ce document
Ce document figure dans la(les) collection(s) suivante(s)
Afficher la notice abrégée