Résumé:
يعتبر الفن إنتاجا إبداعيا للفنان حيث يشكل بواسطة استخدامه لمواد أن يعبر عن ميولاته وأفكاره وحتى عن ثقافته ويعبر عن مشاعره وهويته، وقد عرف الفن الجزائري مراحل مهمة في تاريخه كون أن الجزائر قد مر بها حضارات مختلفة جعل فنها وثقافتها متنوعة ما مكن الفنان الجزائري من اكتساب خبرة ووعي فني جمالي، من رسومات الطاسيلي إلى يومنا هذا، وما جعلها تكسب تراثا غنيا يميزها عن باقي الشعوب المجاورة لها، هذا ما جذب العديد من الفنانين يهتمون بالتراث ويوظفونه في أعمالهم الفنية التي تعبر عن انتمائهم وهويتهم الجزائرية، ولهذا في دراستنا هذه الموسومة ب الفن التشكيلي الجزائري بين التراث والمعاصرة دراسة تحليلية لعملين لفنانين تشكيليين مختلفين العمل الأول يد فاطمة للفنان التشكيلي حسين زياني والعمل الثاني إفريقيا القاسية للفنان التشكيلي محمد خدة.
Art is considered a creative output of the artist, as it is formed through his use of materials to express his inclinations, ideas, and even culture, and expresses his feelings and identity. Algerian art has known important stages in its history, since Algeria has gone through different civilizations that have diversified its art and culture, which has allowed the Algerian artist to acquire experience and aesthetic artistic awareness, from the drawings of Tassili to the present day, and what has made it acquire a rich heritage that distinguishes it from the rest. The neighboring peoples, this is what has attracted many artists who care about heritage and use it in their works who express their membership and their Algerian identity, And for this reason, in our study, this one is marked by the Algerian plastic art between heritage and contemporary, an analytical study of two works of different plastic artists, the first work is “the Hand of Fatima” by visual artist hocine ziyani; and the second work "cruel Africa" by platinum artist Mohamed Khadda.