Dépôt DSpace/Manakin

الحاجات الإرشادية لتلاميذ ضعاف البصر

Afficher la notice abrégée

dc.contributor.author بن ناجي, وسيلة
dc.date.accessioned 2024-02-25T13:08:18Z
dc.date.available 2024-02-25T13:08:18Z
dc.date.issued 2023
dc.identifier.uri http://e-biblio.univ-mosta.dz/handle/123456789/25890
dc.description.abstract تهدف الدراسة الحالية للكشف عن الحاجات الارشادية لتلاميذ ضعاف البصر و أجرت الباحثة دراستها في 07 مدارس بالمرحلة الابتدائية التابعة لمدينة مستغانم و كان عدد أفراد العينة 93 تلميذا و تلميذة بواقع 44 ذكور و 49 اناث تم اختيارهم بطريقة عشوائية في السنوات الثالثة الرابعة و الخامسة بالمرحلة الابتدائية خلال الموسم الدراسي 2022/2023 و استخدمت الباحثة مقياس استبيان الحاجات الارشادية المعدل من طرف الباحثة مستعملة في ذلك المنهج الوصفي أما الاسلوب الاحصائي المتبع التكرارات و النسب المئوية و اختبار (ت)و بالاعتماد على برنامج v20spss و بعد المعالجة و التحليل توصلت الباحثة للنتائج التالية 1-مستوى الحاجات الارشادية لتلاميذ ضعاف البصر بالمرحلة الابتدائية متوسط 2- الحاجات الاجتماعية اكبر تليها الحاجات التربوية ثم الحاجات النفسية لتلاميذ ضعاف البصر بالمرحلة الابتدائية 3-لا توجد فروق ذات دلالة احصائية في الحاجات النفسية لتلاميذ ضعاف البصر بالمرحلة الابتدائية تعزي لمتغير الجنس 4-لا توجد فروق ذات دلالة احصائية في الحاجات الارشادية لتلاميذ ضعاف البصر بالمرحلة الابتدائية تعزي لمتغير المستوى الدراسي السنة الثالثة و الرابعة و الخامسة en_US
dc.description.sponsorship Abstract: The current study aims to reveal the guiding needs, of visually impaired pupils. The researcher conducted her study in (07) schools in the primary stage of the city of Mostaganem, and the number of sample members was (93) male and female students, with (44) males and (49) females, who were chosen randomly, in the (third, fourth, and fifth) years of the primary stage. During the academic season 2022/2023, the researcher used the Counseling Needs Questionnaire scale (modified by the researcher), using the descriptive approach, while the statistical method used was frequencies, percentages, and (T) tests, and based on the spss v20 program, and after processing and analysis, she concluded researcher for the following results: 1. The level of counseling needs of visually impaired students is medium. 2. The social needs are greater, followed by the educational needs, then the psychological needs of the visually impaired students. 3. There are no statistically significant differences between visually impaired pupils in the counseling needs due to the gender variable. 4. There are no statistically significant differences in the counseling needs of visually impaired students due to the variable of academic level. Keywords: Counseling needs - visually impaired - primary stage en_US
dc.publisher كلية العلوم الاجتماعية en_US
dc.subject الحاجات الارشادية-ضعاف البصر -المرحلة الابتدائية en_US
dc.title الحاجات الإرشادية لتلاميذ ضعاف البصر en_US
dc.title.alternative دراسة ميدانية لدى تلاميذ السنة الثالثة و الرابعة و الخامسة ابتدائي -ولاية مستغانم en_US


Fichier(s) constituant ce document

Ce document figure dans la(les) collection(s) suivante(s)

Afficher la notice abrégée

Chercher dans le dépôt


Parcourir

Mon compte