Afficher la notice abrégée
dc.contributor.author |
بن علو, فاطيمة الزهرة |
|
dc.date.accessioned |
2024-02-25T13:39:27Z |
|
dc.date.available |
2024-02-25T13:39:27Z |
|
dc.date.issued |
2023 |
|
dc.identifier.uri |
http://e-biblio.univ-mosta.dz/handle/123456789/25893 |
|
dc.description.abstract |
هدفت الدراسة الحالية الى الكشف عن مستوى العجز لدى تلاميذ الثالثة ثانوي حيث تمثلت عينة الدراسة في 100 تلميذ و تلميذة يدرسون في السنة الثالثة ثانوي بثانوية محمد خميستي بمستغانم للسنة الدراسية 2022/2023تم سحبهم بطريقة عشوائية و لتحقيق اهداف الدراسة اعتمدت الباحثة على المنهج الوصفي و على مقياس العجز المتعلم لنادية عاشور2014 بعد التاكد من خصائصة السيكومترية كما تم استعمال برنامج spss20لتحليل البيانات و ايضا التكرارات و النسب المئوية لمعرفة خصائص العينة و اختبار(ت) لدراسة الفروق و لاختبار الفرضيات و منه توصلت الدراسة الى -البعد الاكثر شيوعا في مقياس العجز المتعلم لدى تلاميذ الثالثة ثانوي هو بعد القصور الدافعي
-لا توجد فروق ذات ذلالة احصائية لدى تلاميذ الثالثة ثانوي على البعد الاكثر شيوعا في مقياس العجز المتعلم تعزي لمتغير اعادة السنة
- لا توجد فروق ذات دلالة احصائية لدى تلاميذ الثالثة ثانوي على البعد الاكثر شيوعا في مقياس العجز المتعلم تعزي لمتغير الشعبة |
en_US |
dc.description.sponsorship |
Abstract:
The current study aimed at revealing the relationship between learned helplessness
and academic self-concept of third year secondary school students, Where the sample
of the study consisted of 100 male and female students studying in the third year of
secondary school at Mohamed Khemisti High School in Mostaganem for the academic
year2022/2023, To achieve the objectives of the study, the researcher relied on the
descriptive approach and the learned helplessness scale of Nadia Achour (2014), after
verifying its psychometric characteristics, The spss 20 program was also used to
analyze the data, as well as the frequencies, percentages to find out the characteristics
of the sample, the t-test to study the differences, and to test the research hypotheses,
and from it we reached the following study results:
The results of the general question showed that the level of learned helplessness
among third year secondary school students is intermediate, As for the results of the
sub-questions, they were as follows:.
The most common dimension in the measure of learning disability among third
year secondary school students is motivational insufficiency.
There are no statistically significant differences between third year secondary
school students on the most prevalent factor in the learned disability scale due
to the variable of repeating the year.
There are no statistically significant differences between third year secondary
school students on the most prevalent factor in the learned disability scale due
to the variable of repeating the branch.
key words:
Learned helplessness, Third year secondary school students |
en_US |
dc.publisher |
كلية العلوم الاجتماعية |
en_US |
dc.subject |
العجز المتعلم-تلاميذ الثالثة ثانوي |
en_US |
dc.title |
العجز المتعلم لدى تلاميذ السنة الثالثة ثانوي |
en_US |
dc.title.alternative |
دراسة ميدانية بثانوية محد خميستي -مستغانم |
en_US |
Fichier(s) constituant ce document
Ce document figure dans la(les) collection(s) suivante(s)
Afficher la notice abrégée