Dépôt DSpace/Manakin

التكيف المدرسي لدى تلاميذ ذوي الاحتياجات الخاصة القابلين للتعلم من وجهة نظر أساتذتهم

Afficher la notice abrégée

dc.contributor.author بن الدين, ستي
dc.date.accessioned 2024-02-25T14:04:06Z
dc.date.available 2024-02-25T14:04:06Z
dc.date.issued 2023
dc.identifier.uri http://e-biblio.univ-mosta.dz/handle/123456789/25894
dc.description.abstract هدفت الدراسة الى الكشف عن مستوى التكيف المدرسي لدى تلاميذ ذوي الاحتياجات الخاصة القابلين للتعلم من وجهة نظر أساتذتهم بالاقسام المدمجة بمستغانم لدى عينة مكونة من 116 تلميذ(ة)من ذوي الاحتياجات الخاصة القابلين للتعلم لسنة الدراسية 2022-2023 تم اختيارهم بطريقة قصدية باستخدام المنهج الوصفي و اعتمدت الباحثة مقياس التكيف المدرسي لسعاد بن غريسي 2021 و بعد التاكد من خصائصه السيكومترية المتمثلة في الصدق و الثبات تمت معالجة هذه البيانات المتحل عليها احصائيا بالاعتماد على البرنامج الرزم العلوم الاجتماعية spssv20و منهتم التوصل اللى النتائج التالية --مستوى التكيف المدرسي لدى تلاميذ ذوي الاحتياجات الخاصة القابلين للتعلم من وجهة نظر اساتذتهم هو مستوى متوسط -البعد الاكثر شيوعا في مياس التكيف المدرسي لدى تلاميذ ذوي الاحتياجات الخاصة القابلين للتعلم هو بعد التكيف مع المادة المدروسة en_US
dc.description.sponsorship : The study aimed to reveal the level of school adaptation of learnable pupils with special needs from the point of view of their teachers in the compact sections with a specimen of (116) A pupil with learnable special needs for the school year (2022-2023), chosen in a deliberate manner, using the descriptive curriculum. The researcher adopted the school adaptation scale for Happy Ben Gracie (2021). After ascertaining its psychometric characteristics of honesty and consistency, the data obtained statistically were processed based on the social science packages programme. - The school adjustment level of learnable pupils with special needs from their teachers' point of view is intermediate. - The most common dimension in the school adjustment scale for learnable pupils with special needs is after adapting to the subject studied. - There are no statistically significant differences in the dimension of adaptation to the subject studied attributable to the sex variable of learnable pupils with special needs from the perspective of their teachers - There are no statistical differences in school adjustment attributable to the variable type of disability of learnable pupils with special needs from their teachers' perspective Keywords: school adaptation, pupils with special needs, compact departments, compact department professors en_US
dc.publisher كلية العلوم الاجتماعية en_US
dc.subject التكيف المدرسي-تلاميذ ذوي الاحتياجات الخاصة-الأقسام المدمجة -أساتذة الأقسام المدمجة en_US
dc.title التكيف المدرسي لدى تلاميذ ذوي الاحتياجات الخاصة القابلين للتعلم من وجهة نظر أساتذتهم en_US
dc.title.alternative دراسة ميدانية بالأقسام المدمجة -مستغانم en_US


Fichier(s) constituant ce document

Ce document figure dans la(les) collection(s) suivante(s)

Afficher la notice abrégée

Chercher dans le dépôt


Parcourir

Mon compte