Afficher la notice abrégée
dc.contributor.author |
بن الدين, ستي |
|
dc.date.accessioned |
2024-02-25T14:04:06Z |
|
dc.date.available |
2024-02-25T14:04:06Z |
|
dc.date.issued |
2023 |
|
dc.identifier.uri |
http://e-biblio.univ-mosta.dz/handle/123456789/25894 |
|
dc.description.abstract |
هدفت الدراسة الى الكشف عن مستوى التكيف المدرسي لدى تلاميذ ذوي الاحتياجات الخاصة القابلين للتعلم من وجهة نظر أساتذتهم بالاقسام المدمجة بمستغانم لدى عينة مكونة من 116 تلميذ(ة)من ذوي الاحتياجات الخاصة القابلين للتعلم لسنة الدراسية 2022-2023 تم اختيارهم بطريقة قصدية باستخدام المنهج الوصفي و اعتمدت الباحثة مقياس التكيف المدرسي لسعاد بن غريسي 2021 و بعد التاكد من خصائصه السيكومترية المتمثلة في الصدق و الثبات تمت معالجة هذه البيانات المتحل عليها احصائيا بالاعتماد على البرنامج الرزم العلوم الاجتماعية spssv20و منهتم التوصل اللى النتائج التالية
--مستوى التكيف المدرسي لدى تلاميذ ذوي الاحتياجات الخاصة القابلين للتعلم من وجهة نظر اساتذتهم هو مستوى متوسط
-البعد الاكثر شيوعا في مياس التكيف المدرسي لدى تلاميذ ذوي الاحتياجات الخاصة القابلين للتعلم هو بعد التكيف مع المادة المدروسة |
en_US |
dc.description.sponsorship |
:
The study aimed to reveal the level of school adaptation of learnable pupils with special
needs from the point of view of their teachers in the compact sections with a specimen of
(116) A pupil with learnable special needs for the school year (2022-2023), chosen in a
deliberate manner, using the descriptive curriculum. The researcher adopted the school
adaptation scale for Happy Ben Gracie (2021). After ascertaining its psychometric
characteristics of honesty and consistency, the data obtained statistically were processed
based on the social science packages programme.
- The school adjustment level of learnable pupils with special needs from their teachers'
point of view is intermediate.
- The most common dimension in the school adjustment scale for learnable pupils with
special needs is after adapting to the subject studied.
- There are no statistically significant differences in the dimension of adaptation to the
subject studied attributable to the sex variable of learnable pupils with special needs from the
perspective of their teachers
- There are no statistical differences in school adjustment attributable to the variable
type of disability of learnable pupils with special needs from their teachers' perspective
Keywords: school adaptation, pupils with special needs, compact departments, compact
department professors |
en_US |
dc.publisher |
كلية العلوم الاجتماعية |
en_US |
dc.subject |
التكيف المدرسي-تلاميذ ذوي الاحتياجات الخاصة-الأقسام المدمجة -أساتذة الأقسام المدمجة |
en_US |
dc.title |
التكيف المدرسي لدى تلاميذ ذوي الاحتياجات الخاصة القابلين للتعلم من وجهة نظر أساتذتهم |
en_US |
dc.title.alternative |
دراسة ميدانية بالأقسام المدمجة -مستغانم |
en_US |
Fichier(s) constituant ce document
Ce document figure dans la(les) collection(s) suivante(s)
Afficher la notice abrégée