Résumé:
في نهاية هذه الدراسة نستخلص مما سبق أن مدرسة الصنعة تجسد العلاقة التاريخية والثقافية العميقة بين الموسيقى الأندلسية والتراث الموسيقي لشمال إفريقيا، مما يسهم في إثراء الثقافة الموسيقية للمنطقة والحفاظ على تقاليدها العريقة.
تأثرت مدرسة الصنعة بالموسيقى الأندلسية التقليدية، ولكنها تطورت بمرور الوقت وأضافت عناصر من الموسيقى المحلية الجزائرية. هذا المزيج أنتج أسلوبا فريدا يعكس التأثير الأندلسي مع لمسات جزائرية ورغم أن مدرسة الصنعة تركز بشكل رئيسي في الجزائر، إلا أن تأثيرها يمتد إلى مناطق أخرى من شمال إفريقيا، الموسيقى الأندلسية بصفة عامة، ومدرسة الصنعة بصفة خاصة لها جمهور واسع لتصبح أحد أهم الفروع الموسيقية للمدرسة الأندلسية التي تعمل في الحفاظ على التراث الموسيقي الأندلسي ونقله من جيل إلى جيل.
At the end of this study, we conclude that the School of Workmanship embodies the deep historical and cultural relationship between Andalusian music and North Africa's musical heritage, thus contributing to enriching the music culture of the region and preserving its ancient traditions. The School of Workmanship was influenced by traditional Andalusian music, but it evolved over time and added elements of Algerian local music. This combination produced a unique style that reflects the Andalusian influence with Algerian touches and although the school of workmanship is mainly concentrated in Algeria However, its impact extends to other parts of North Africa, Andalusian music in general and the School of Workmanship in particular have a wide audience to become one of the most important musical branches of the Andalusian School, which works to preserve and transmit Andalusian music heritage from generation to generation.