Résumé:
يهدف هذا البحث في تسليط الضوء على أهمية التصميم الغرافيكي في تعزيز هوية العلامات التجارية ودوره الحيوي في النجاح الاقتصادي والجمالي للمؤسسات ،كما يعتبر في عصرنا الحالي نظام إنساني أساسي لا يمكن الاستغناء عنه وخاصة في الحياة الاقتصادية.
نسعى من خلال هذا البحث إلى تقديم إطار نظري وتطبيقي يمكن أن يكون مرجعًا للمصممين الغرافيكيين والمؤسسات في تحسين وتطوير استراتيجياتهم البصرية.
كما تعتبر فترة التربص الميداني أثناء التكوين الجامعي الخطوة الأولى نحو المهنة المستقبلية و أيضا تحقق رغبة الطالب نحو اتجاهه العلمي المستقبلي ، فهو يسمح له بتطوير قدراته و التفكير في مشروعه العلمي بهدف اكتساب بعض المهارات التطبيقية.
وترجع أهمية دراسة هذا البحث قصد التحليل المنهجي حول التصميم الغرافيكي وتأثيره على العلامات التجارية والاقتصاد،موضحا الجانب التطبيقي لاستكشاف التمثيلات البصرية لهوية العلامة التجارية لمنتجات كهرو منزلية جزائرية.
ومن الأسباب التي دفعتني على اختيار هذا البحث هو افتقار الجزائر في تصميم شعارات للأجهزة الكهرو منزلية لكون جميع الاجهزة المستوردة من الصين أومن دول أخرى تحمل شعارات لمؤسساتها.
إن الإبداع في التصميم الغرافيكي ليس مجرد استثمار في الجانب الجمالي، بل هو استثمار في قوة التواصل وفهم العملاء، وبالتالي يمكن أن يكون له تأثير كبير على النجاح الاقتصادي في سوق منتجات كهر ومنزلية الجزائرية وعلى مستوى أوسع في السوق العالمية
This researchaims to highlight the importance of graphic design in enhancing the identity of brands and its vital role in the economic and aestheticsuccess of enterprises. It isalsoconsidered in ourpresentera an indispensable basic human system, especially in economic life.
Throughthisresearchweseek to provide a theoretical and appliedframeworkthatcan serve as a reference for graphic designers and institutions in improving and developingtheirvisualstrategies.
The fieldeducationperiodduringuniversity formation isalso the first steptowards the future profession and alsoachieves the student'sdesiretowardshis future scientific direction. He allowshim to develophisabilities and think about hisscientificprojectwith the aim of acquiringsomeappliedskills.
The importance of studyingthisresearchis due to the systematicanalysis of graphic design and its impact on brands and economics, explaining the applied aspect of exploringvisualrepresentations of the brand identity of Algerian electromagneticproducts.
One of the reasons I chose thisresearchwasAlgeria'slack of design of logos for home electro-devicesbecause all devicesimportedfrom China or fromother countries had logos for their institutions.
Creativity in graphic design is not onlyaninvestment in the aesthetic aspect, itis an investment in the power of communication and understanding of customers, and thereforecan have a significant impact on the economicsuccess in the Algerian electromagneticproductsmarket and on a broaderlevel in the global market.