Dépôt DSpace/Manakin

"اللسانيات التطبيقية ودورها في تعليم اللغة العربية "فن التعبير

Afficher la notice abrégée

dc.contributor.author بورعدة, زهرة
dc.date.accessioned 2024-09-23T09:18:16Z
dc.date.available 2024-09-23T09:18:16Z
dc.date.issued 2024
dc.identifier.uri http://e-biblio.univ-mosta.dz/handle/123456789/26789
dc.description.abstract تهدف الدراسة المعنونة ب" اللسانيات التطبيقية ودورها في تعليم اللغة العربية "فنالتعبير" في المرحلة الثانوية-أنموذجًا-" إلى الوقوف على دور اللسانيات في تعليم اللغة العربية والتغييرات التي أحدثتها في طرق تدريس التعبير. تعد اللسانيات التطبيقية حقلاً من حقول المعرفة الحديثة، وأساسها استثمار المعطيات العلمية للنظرية اللسانية في ميادين معرفية مختلفة أهمها حقل تعليمية اللغات، وذلك بتطوير طرائق تعليم اللغة وترقية العملية البيداغوجية. وكان أول ظهور لمصطلح اللسانيات التطبيقية سنة 1946م، وقد أصبح علمًا مستقلاً بذاته، له إطاره المعرفي ومنهج ينبع من داخله يهدف إلى حل مشكلة لغوية، وهو ميدان تلتقي فيه مختلف العلوم التي تعالج النشاط اللغوي كعلوم اللغة والنفس والاجتماع والتربية. تعد تعليمية اللغة العربية الأساس الذي تقوم عليه جميع الأنشطة وخاصة التعبير، واللغة العربية هي أداة التفاهم والتعبير والتوجيه الديني، وهي طريقة التواصل بين الفرد والمجتمع العربي، وهي لغة غنية بمفرداتها وتراكيبها، تنمو وتتطور باستمرار وهي لغة القرآن الكريم. تلعب اللسانيات التطبيقية دورًا حيويًا في تعليم اللغة العربية فهي تساعد على فهم بنية اللغة وتحليلها وتطويرها، كما يمكن للمتعلمين أن يكونوا أكثر ثقة في استخدام اللغة والتعبير وتعزز الوعي اللغوي وتوفر أسس علمية لتدريس اللغة العربية. أحدثت اللسانيات التطبيقية تطوير مهارات التلاميذ في الفهم والتحليل وتعزيز قدراتهم على التعبير بطريقة صحيحة وفعالة وتحسين مستوى الثقة في التعبير. The study entitled “Applied Linguistics and its Role in Teaching the Arabic Language “The Art of Expression” at the Secondary Stage as a Model” aims to identify the role of linguistics in teaching the Arabic language and the changes it has brought about in the methods of teaching expression. Applied linguistics is considered a field of modern knowledge, and its basis is investing scientific data of linguistic theory in various fields of knowledge, the most important of which is the field of language education, by developing methods of language teaching and promoting the pedagogical process. The term applied linguistics first appeared in 1946, and it has become an independent science in its own right, with a cognitive framework and an approach that emanates from within it, aiming to solve a linguistic problem. It is a field in which the various sciences that deal with linguistic activity, such as the sciences of language, psychology, sociology, and education, meet. Teaching the Arabiclanguage is the basis on which all activities are based, especially expression. The Arabic language is a tool for understanding, expression, and religious guidance,and it is the method of communication between the Arab community and society. It is a language rich in vocabulary and structures that is constantly growing and developing, and it is the language of the Holy Qur’an. Expression is one of the most important linguistic skills, because it serves as a link between all linguistic activities, as it combines the written and oral aspects, so teachers must pay attention to it and follow logical mechanisms to evaluate it, as it helps students to be confident, write in a correct and sound manner, and improve written and speaking skills. Applied linguistics plays a vital role in teaching the Arabic language. It helps to understand, analyze and develop the structure of the language. Learners can also be more confident in using the language and expression. It enhances Applied linguistics has developed students' skills in understanding and analysis, enhanced their ability to express in a correct and effective manner, and improved the level of confidence in expression en_US
dc.language.iso other en_US
dc.publisher كلية الأدب العربي والفنون en_US
dc.subject اللسانيات، اللسانيات التطبيقية، اللغة العربية، التعبير en_US
dc.subject Linguistics, applied linguistics, Arabic language, expression (written and oral) en_US
dc.title "اللسانيات التطبيقية ودورها في تعليم اللغة العربية "فن التعبير en_US
dc.title.alternative في المرحلة الثانوية أنموذجا en_US
dc.type Other en_US


Fichier(s) constituant ce document

Ce document figure dans la(les) collection(s) suivante(s)

Afficher la notice abrégée

Chercher dans le dépôt


Parcourir

Mon compte