Afficher la notice abrégée
dc.contributor.author |
براهمي, برمضان |
|
dc.date.accessioned |
2024-09-25T09:21:04Z |
|
dc.date.available |
2024-09-25T09:21:04Z |
|
dc.date.issued |
2024 |
|
dc.identifier.uri |
http://e-biblio.univ-mosta.dz/handle/123456789/26859 |
|
dc.description.abstract |
تهدف هذه الدراسة إلى البحث في موضوع واقع تدريس قواعد اللغة العربية في ظل استخدام اللوحات الالكترونية في المدرسة الإبتدائية، وقد اعتمدت فيها على المنهج الوصفي التحليلي و استخدام استمارة الاستبيان، احتوت على عينة من بعض المعلمين الذين يستخدمون الألواح الالكترونية في التعليم ، من أجل معرفة واقع استخدام اللوح الالكتروني في تدريس قواعد اللغة العربية، حيث يتم ذلك عن طريق تقديم وضعية مكتوبة تستهدف النحو والصرف و الاملاء عبر المواضيع المبرمجة من الكل الى الجزء و العكس صحيح ، أي أن اللوح الالكتروني عبارة عن نسخة رقمية للكتاب المدرسي، حيث يتم استخدامها في حصة القراءة بشكل كبير لقراءة النصوص واستخراج القواعد النحوية أو الصرفية أو الاملائية و تسجيله على السبورة، لا يتوفر اللوح الالكتروني الا على الكتاب المدرسي فقط ، فيستعمل فقط لقراءة النص الخاص باكتشاف الظاهرة النحوية او الصرفية، بمعنى أنه حاليا لا يتم تدريس قواعد اللغة العربية باللوحات الالكترونية لغياب البرامج والتطبيقات المناسبة .
على العموم يمكن القول أن مشروع ادارج الألواح الإلكترونية هي خطوة إيجابية يمكن أن تأتي بثمارها في حال تظافر الجهود من قبل الفاعلين التربويين هذا من جهة ، ومن جهة أخرى يجب على وزارة التربية الوطنية معالجة بعض النقائص ، مثل عدم الاكتفاء باستعمال الألواح الالكترونية كشاشة للتصفح، وينبغي استغلال الجانب التفاعلي الذي تتيحه اللوحات والتطبيقات الرقمية ، من خلال إتاحة تمارين وأنشطة تسمح للتلاميذ بالعمل التفاعلي المباشر كإتاحة مجموعة من الخيارات التي يتم الضغط عليها وتحديدها الكترونيا، بشكل يجعل التلميذ يندمج في بيئة التعلم ويرغب فيها فيكتسب مهارات تقنية، ومعارف دراسية في آن واحد.
This study aims to investigate the reality of teaching Arabic grammar in light of the use of electronic boards in primary school. It relied on the descriptive analytical approach and the use of a questionnaire form, which included a sample of some teachers who use electronic boards in education, in order to find out The reality of using the electronic tablet in teaching Arabic language grammar, as this is done by presenting a written setting targeting grammar, morphology, and dictation across programmed topics from the whole to the part and vice versa, meaning that the electronic tablet is a digital copy of the textbook, as it is used in The reading session is largely for reading texts and extracting grammatical, morphological, or orthographic rules and recording them on the blackboard. The electronic tablet is only available in the textbook, so it is used only for reading the text related to discovering the grammatical or morphological phenomenon, meaning that currently the rules of the Arabic language are not taught with the tablets. Electronic due to the absence of appropriate programs and applications. In general, it can be said that the project to include electronic tablets is a positive step that can bear fruit in the event of concerted efforts by educational actors. This is on the one hand, and on the other hand, the Ministry of National Education must address some shortcomings, such as not being satisfied with using electronic tablets as a browsing screen. Exploiting the interactive aspect provided by digital boards and applications, by providing exercises and activities that allow students to work directly interactively, such as providing a set of options that can be clicked on and selected electronically, in a way that makes the student integrate into the learning environment and desire it , thus acquiring technical skills and scholastic knowledge at the same time |
en_US |
dc.language.iso |
other |
en_US |
dc.publisher |
كلية الأدب العربي والفنون |
en_US |
dc.subject |
التدريس – قواعد اللغة العربية – الالواح الالكترونية |
en_US |
dc.subject |
teaching - Arabic grammar - electronic boards |
en_US |
dc.title |
تدريس قواعد اللغة العربية في ظل استخدام اللوحات الالكترونية في الطور الابتدائي |
en_US |
dc.type |
Other |
en_US |
Fichier(s) constituant ce document
Ce document figure dans la(les) collection(s) suivante(s)
Afficher la notice abrégée