Résumé:
هدفت الدراسة الحالية الى الكشف العلاقة بين الحاجات الإرشادية والتوافق الدراسي لدى تلاميذ السنة الرابعة متوسط ببلدية عشعاشة ولاية مستغانم، كما هدفت أيضا إلى معرفة الفروق بين التلاميذ حسب المتغيرات الديموغرافية الجنس والمعدل الدراسي لذا تم تطبيق الأدوات على عينة قوامها (87) تلميذا وتلميذة باستخدام المنهج الوصفي، وبعد معالجة البيانات احصائيا باستخدام برنامج spss v20. توصلت نتائج الدراسة إلى:
- توجد علاقة موجبة ضعيفة بين الحاجات الارشادية والتوافق الدراسي لدى تلاميذ السنة الرابعة متوسط.
- لا توجد فروق ذات دلالة احصائية في الحاجات الإرشادية لتلاميذ السنة الرابعة متوسط وفقا لمتغير الجنس.
- لا توجد فروق ذات دلالة احصائية في التوافق الدراسي لتلاميذ السنة الرابعة متوسط يغزى لمتغير الجنس.
- لا توجد فروق ذات دلالة احصائية في الحاجات الارشادية لتلاميذ السنة الرابعة متوسط وفقا للمعدل الدراسي.
- لا توجد فروق ذات دلالة احصائية في التوافق الدراسي لتلاميذ السنة الرابعة متوسط وفقا للمعدل الدراسي.
Description:
The current study aimed to reveal the relationship between Guiding needs and academic compatibility among fourth-year intermediate students in the municipality of in the province Ashaasha of Mostaganem It also aimed to find out the differences between students according to demographic variables, gender and academic average, so the tools were applied to a sample of (87) male and female students using the descriptive approach, and after processing the data statistically using the SPSS v20 program. The results of the study found that:
- There is a weak positive relationship between Guiding needs and academic compatibility among fourth-year intermediate students.
- There are no statistically significant differences in the Guiding needs of fourth-year average students according to the gender variable.
- There are no statistically significant differences in the academic compatibility of fourth-year students, the average of the gender variable.
- There are no statistically significant differences in the guidance needs of fourth-year average students according to the academic average.
- There are no statistically significant differences in the academic compatibility of fourth-year students average according to the academic average.