Dépôt DSpace/Manakin

دور المعلم في بناء شخصية التلميذ

Afficher la notice abrégée

dc.contributor.author دحمان بونوة, حفصة
dc.date.accessioned 2024-09-26T14:00:00Z
dc.date.available 2024-09-26T14:00:00Z
dc.date.issued 2024
dc.identifier.uri http://e-biblio.univ-mosta.dz/handle/123456789/26937
dc.description.abstract في هذه الدراسة تناولت موضوع يخص شخصية التلميذ و أساسيات بنائها و تطويرها من قبل المعلم ، و دوره المهم في العملية التربوية و التعليمية ، حيث تطرقنا في بداية الدّراسة على محتويات المواد و تأثيرها في بناء شخصية التلميذ سواءًا علميًّا أو إجتماعيًّا ، ثم إنتقلنا لدراسة أبرز الأسس النفسية و التربوية التّي تساهم في تنمية المتعلّم وصولاً إلى صفات المعلّم الكفء و شروط العملية التعليمية التعلمية ، بالإضافة إلى أهم الإستراتيجيات و طرق تطوير شخصية التلميذ و كل ذلك لتأهيل فرد مفكر و مثقف يستطيع مواجهة المجتمع بشتى جوانبه الإيجابية و السلبية ، ثم إنتقلنا إلى الجانب التطبيقي الذّي كان عبارة عن مجموعة من الأسئلة الهدف منها تغطية الدّراسة بشكل أدق و ذلك كونها أسئلة موجهة لمعلمّين ذات خبرة في مجال التعليم ، بحيث يمكن الإستفادة من خبرتهم في التعامل مع التلاميذ و كيفية رعايته و إستماره كثروة يستفاد منها في كل القطاعات و المجالات ، وقد توصلت في آخر هذه الدراسة أن نجاح العملية التعليمية يعتمد على عناصر أهمها معلّم كفء ناجح يؤدي مهمته بأمانة و علم و تميز وعلى منهج مناسب و مدروس بشكل دقيق فهو القاعدة الأساسية للتعليم و التربية و التهاون فيه هو فشل ذريع لكلّ قطاع التربية والتعليم ، أمّا توافر هاته الشروط والاتزام بها هو نجاح بحد ذاته للمجتمع ولجميع القطاعات In this study, I dealt with a topic related to the student’s personality and the basics of its construction and development by the teacher, and his important role in the educational process. At the beginning of the study, we touched on the contents of the materials and their impact on building the student’s personality, whether scientifically or socially. Then we moved on to study the most prominent foundations. Psychological and educational, which contribute to the development of the learner to reach the qualities of a competent teacher and the conditions of the educational learning process, in addition to the most important strategies and methods for developing the student’s personality, all of this to qualify a thinking and cultured individual who can confront society with its various positive and negative aspects. Then we moved to the applied aspect. Which was a set of questions The aim is to cover the study more precisely, as it is a question addressed to teachers with experience in the field of education, so that their experience in dealing with students and how to nurture and invest it as a wealth that can be used in all sectors and fields can be benefited from. At the end of this study, I concluded that the success of the process Education depends on elements, the most important of which is a competent, successful teacher who performs his task with honesty, knowledge, and excellence, and on an appropriate and carefully thought-out curriculum. It is the basic rule for teaching and upbringing, and neglecting it is a miserable failure for the entire education sector, but the availability of these conditions and adherence to them is a success in itself for society. And for all sectors. en_US
dc.language.iso other en_US
dc.publisher كلية الأدب العربي والفنون en_US
dc.subject المعلّم ، العملية التعلمية ،المتعلّم ،العملية التربوية en_US
dc.subject teacher, learning process, learner, educational process. en_US
dc.title دور المعلم في بناء شخصية التلميذ en_US
dc.title.alternative الطور الأول أنموذجا en_US
dc.type Other en_US


Fichier(s) constituant ce document

Ce document figure dans la(les) collection(s) suivante(s)

Afficher la notice abrégée

Chercher dans le dépôt


Parcourir

Mon compte