Résumé:
مسارات المشاة عبارة عن مساحة مخصصة للراجلين ملحقة بالطريق، حيث تهدف إلى فصل حركة المشاة عن حركة الميكانيكية (حركة المركبات) من اجل تحقيق السلامة المرورية. إلاأن الملاحظ هو عدم استعمال هذه المسارات من قبل المشاة.
أنجزتهذه الدراسة بهدف محاولة فهم الواقع المرتبط بحركة المشاة في مدينة مستغانم
بالإضافة الىفهم أعمق لعادات وسلوكيات المشاة في البيئة الحضرية، وتحديد العوامل التي تؤثر عليها وتحليل تأثير سلوكيات المشاة على السلامة المرورية في المدينة
كماتقديم توصيات لتحسين بنية التخطيط الحضري وتصميم الطرق، بما يعزز ثقافة المرورية للمشاة ويشجع على استخدام ممرات المشاة بشكل أكثر فعالية.
تم اعتماد على المنهج الوصفي التحليليباعتبار ان الدراسة اجتماعية تحتاج الى وصف وتحليل نتائج، تكونت عينة الدراسة من130 فرد من المشاة، أنجزتمنطقة جسر المشاة بمنطقة 300مسكن مقابل لحديقة العاب والتسلية، ومعبر المشاة بجانب البريد مركزي والأرصفة المجاورة له وللجامعة والمراكز تجارية.
قمنا بالدراسة الاستطلاعية في 24/ 12/2023، أماالدراسة الفعلية، فلقد انطلق بشكل فعلي بداية من22/05/2024 الى غاية 28/05/2024. ونتائج التي توصلنا اليها :
ـ تشير تقارب الإجابات إلى وجود نوع من الاتفاق الاجتماعي حول الثقافة المرورية وسلوك المشاة
ـ أن هناك عدة عوامل تؤثر على استجابة المشاة للبنية التحتية المرورية في البيئة الحضرية ويرجع العامل الأكثر انتشارا إلى اختصار الوقت..
ـ عدم وجود فروق بين الذكور والإناث في الاعتقاد بالثقافة المرورية
ـ عدم وجود فروق وهذا يدفعنا للقول إن المستوى التعليمي لا يؤثر في الاعتقاد بالثقافة المرورية.
يبقى هذا المجال خصبًا لإجراء دراسات لاحقة حول مسارات المشاة وسلوكيات الأفراد المستعملين لها في المجال الحضري. يمكن أن تعتمد هذه الدراسات على مقاربات بحثية ومداخل نظرية متعددة التخصصات لتحقيق فهم أعمق وأكثر شمولية لهذه الظواهر. يتطلب الأمر أيضًا تكامل الجهود بين مختلف الفاعلين في المجتمع لتطوير سياسات وبرامج مستدامة تهدف إلى تحسين السلامة المرورية وسلوك المشاة.
Description:
Summary:
Pedestrian tracks are a pedestrian space attached to the road, which aims to separate pedestrian traffic from mechanical movement (vehicle movement) in order to achieve traffic safety. However, it is noticeable that these tracks are not used by pedestrians.
This study was completed with the aim of trying to understand the reality associated with the movement of pedestrians in the city of Mostaganem
In addition to a deeper understanding of pedestrian habits and behaviours in the urban environment, identifying the factors affecting them and analysing the impact of pedestrian behaviours on city traffic safety
As recommendations for improving urban planning structure and road design, enhancing pedestrian traffic culture and encouraging more effective use of footpaths.
Based on the analytical descriptive curriculum, the study requires a social description and analysis of results. The sample of the study consisted of 130 infantry personnel. The area of the pedestrian bridge was completed in the area of 300 dwellings opposite the play and entertainment garden, the pedestrian crossing next to the post is central, its adjacent sidewalks, the university and commercial centers.
We did the survey on 24/12/2023, in the actual study, it actually started from 22/05/2024 until 28/05/2024. Our findings:
- The convergence of answers indicates a kind of social agreement on traffic culture and pedestrian behaviour
- There are several factors affecting pedestrians' response to traffic infrastructure in the urban environment.
- There are no differences between males and females in the belief in traffic culture
- There are no differences and this leads us to say that the level of education does not affect the belief in traffic culture.
This area remains fertile for subsequent studies on pedestrian pathways and the behaviors of individuals using them in the urban field. These studies can rely on research approaches and interdisciplinary theoretical entrances to achieve a deeper and more comprehensive understanding of these phenomena. It also requires the integration of efforts among various actors in society to develop sustainable policies and programs aimed at improving traffic safety and pedestrian behaviour.