Résumé:
تهدف هذه الدراسة الى كشف ممارسات التجار داخل السوق الاسبوعي و معرفة طبيعة العلاقات الاجتماعية و مدى اسهامها في التفاعل الاجتماعي داخل السوق الاسبوعي بمدينة سيدي علي ولاية مستغانم و لتحقيق اهداف الدراسة تم الاعتماد على تقنية المقابلة التي تدخل ضمن المنهج الكيفي على عينة قصدية من تجار السوق الاسبوعي و كان عددهم 20 مبحوث .
تحققت فرضيات الدراسة حسب النتائج التي توصلنا إليها حيث اتضح لنا ان ممارسات الفاعلين في السوق تتناسب حسب طبيعة كل تاجر فلكل منهم طريقة في تفاعله مع الزبون لجذبه و شراء سلعته و قد تبين لنا كذلك ان السوق فضاءا للتلاقي و بناء الروابط الاجتماعية و من خلاله يتم مناقشة عدة مواضيع سياسي اقتصادية ، اجتماعية و ثقافية ، فالسوق فضاء اقتصادي تجاري و إجتماعي ثقافي بإمتياز.
Description:
The study aims to uncover the practices of traders within the weekly market and to understand the nature of social relations and the extent of their contribution to social interaction within the weekly market in the city of Sidi Ali, Mostaganem province. To achieve the goals of the study, the interview technique, which falls within the qualitative approach, was relied on with a purposive sample of traders from the weekly market, numbering 20 participants.
The study's hypotheses were confirmed according to the results obtained. It became clear that the practices of the actors in the market vary according to the nature of each trader. Each one has their own way of interacting with customers to attract them and sell their goods. It was also found that the market is a space for meeting and building social bonds. Through it, several topics are discussed, political, economic, social, and cultural. Thus, the market is a distinctive economic, commercial, and socio-cultural space