Résumé:
تهدف هذه الدراسة إلى التعرف على ظروف تأهيل ذوي الاحتياجات الخاصة مهنيا وتأثير التكوين على فعالية ذوي الاحتياجات الخاصة داخل الوسط المهني. فمسألة الاندماج المهني لذوي الاحتياجات الخاصة هو بمثابة تحسين المسار المهني لهذه الفئات من خلال الاهتمام بالمتطلبات الوظيفية واختلافها عن الفئات الأخرى.
ومن أجل ذلك استخدمنا المنهج الكيفي عن طريق تقنية المقابلة النصف موجهة حيث قمنا بإجراء مقابلات مع مجتمع البحث الذي يتكون من 10 مكفوفين بولاية مستغانم.
وعليه قد توصلنا إلى النتائج التالية، أن التأهيل المهني لذوي الاحتياجات الخاصة مرتبط بقدرتهم على التكيف وبالتعود واكتساب الخبرة، وأن اختلاف استراتيجيات التكوين أثناء أو قبل الحصول على الوظيفة لها دور كبير في تحسين فعالية ذوي المكفوفين، في حين يعتبر نقص الامكانيات في التكوين بمثابة أحد الصعوبات التي تعترضهم.
Description:
This study aims to identify the conditions for professional qualification of individuals with special needs، and the impact of training on the effectiveness of individuals with special needs within the professional environment. The issue of professional integration of individuals with special needs is like improving the career path for these groups by focusing on job requirements and their differences from other groups.
To achieve this، we used a qualitative approach through semi-structured interviews، conducting interviews with a research community consisting of 10 blind individuals in the state of Mostaganem.
As a result، we found that the professional qualification of individuals with special needs is linked to their ability to adapt، adjust، and gain experience. The differences in training strategies during or before employment play a significant role in improving the effectiveness of blind individuals، while the lack of training opportunities is considered one of the obstacles they face.