Résumé:
إن الاهتمام البالغ للمؤسسات بتحسين نشاطها وكسب ولاء وتأييد جمهورها فرض عليها وجود جهاز إداري مختص له مسؤولية تحسين الصورة وتحقيق التفاهم مع الجمهور الداخلي والخارجي وهذا الجهاز يتمثل في العلاقات العامة .
تعالج هذه الدراسة دور العلاقات العامة الرقمية في المؤسسة الخدماتية التي حاولنا من خلالها الإجابة على الإشكالية المحورية حول العلاقات العامة الرقمية ودورها في تحسين أنشطة المؤسسة الخدماتية، وقد اعتمدنا في هذه الدراسة على منهج التحليل الوصفي والمنهج المسحي واستخدما المقابلة كأداة أساسية لتجميع المعلومات المتعلقة بالدراسة، كما استخدمت الدراسة العينة القصدية لاتفاقها مع طبيعة أهدافها.
فقد حاولنا في الإطار النظري من دراستها إلى التطرق لماهية العلاقات العامة الرقمية بوظائفها وأهدافها وأساليبها وأسسها وللمؤسسة الخدماتية ومفاهيم أساسية مرتبطة بها.
وكتحقيق لدراستنا تناولنا في الجانب التطبيقي إلى تحليل دور العلاقات العامة الرقمية في تحسين أنشطة المؤسسة الخدماتية.
Description:
The study addresses the significant role that institutions place on improving their activities and gaining the loyalty and support of their audience, which has necessitated the presence of a specialized administrative unit responsible for enhancing the image and achieving understanding with both the internal and external public. This unit is represented by public relations.
This study examines the role of digital public relations in the service institution by attempting to answer the central question of the study about the digital public relations and their role in improving the activities of the service institution. The study relied on descriptive analysis and survey methodologies and utilized interviews as a primary tool for gathering information related to the study.
A purposive sampling method was used as it aligns with the nature of its objectives.
In the theoretical framework of the study, we discussed the nature of digital public relations along with their functions, objectives, methods, and principles, as well as the service institution and key concepts associated with it.
As an extension of our study in the practical aspect, we analyzed the role of digital public relations in improving the activities of the service institution, specifically the External Bank of Algeria.