Afficher la notice abrégée
dc.contributor.author |
علي شريف, نجلاء |
|
dc.date.accessioned |
2024-12-09T13:43:06Z |
|
dc.date.available |
2024-12-09T13:43:06Z |
|
dc.date.issued |
2024 |
|
dc.identifier.uri |
http://e-biblio.univ-mosta.dz/handle/123456789/27943 |
|
dc.description.abstract |
إن البخل خصلة ذميمة تمنع الفرد من البذل والعطاء، وهو من الصفات التي نهى عنها ديننا الحنيف، والبُخل منبوذ لدى المجتمعات العربية والغربية على حدّ سواء لما له من خطر على الفرد والمجتمع.
فنجد كتابات العرب والغرب قديما وحديثا عُنيت بهذا الموضوع وفي مختلف الفنون الأدبية: ( الشعر، القصة، الرواية، المسرحية، الأسطورة، الملحمة )، وكي لا أضيع في متاهات البحث، حصرت دراستي في المقارنة بين " بخلاء " الجاحظ بين الجد والهزل في علاجه لهذه التيمة الخسيسة، واستطاع أن يغوص في نفوس بخلائه ليكشف ما بداخلهم، ويعطي لنا صورة واقعية لمجتمع عصره، أما مسرحية " البخيل " تمكن موليير من خلالها إثبات قدرته في رسم صورة بخيله والكشف عن مدى تأثير المال على الأسرة والمجتمع.
ووقفت بعد الاطلاع على العملين على أوجه تشابه بين العملين ولعل أبرزها: العنوان، الموضوع، الضحك والسخرية، ومن جهة أخرى تعددت نقاط الاختلاف بينهما كالبناء الفني للعملين واختلاف بخلاء الجاحظ عن بخلاء موليير.
ومن هنا توصلت إلى أنه ليس من الضروري أن يكون موليير قد قرأ للجاحظ، فالواقع الاجتماعي أكبر دافع يدفع الأديب لمعالجة قضايا عصره، والفترة الزمنية بين المُؤلَفين دليل آخر يؤكد على ذلك، خصوصا وأن هذا الموضوع عالجه الأدباء الغربيون قبل موليير في العديد من الكتابات، وحسب رأيي المتواضع لو كان مصطلح الالتزام معروفا في عصره لقلنا عليه أديب ملتزم وفقط.
Stinginess is a shameful characteristic that prevents the individual from giving and giving, and it is one of the qualities that our religion forbids, and stinginess is rejected by Arab and Western societies alike because of its danger to the individual and society.
We find the writings of Arabs and Westerners, ancient and modern, concerned with this topic in various literary arts: (In order not to get lost in the labyrinths of research, I limited my study to a comparison between Al-Jahiz's “Scrooge” between seriousness and humor in his treatment of this despicable theme, and he was able to dive into the souls of his scrooges to reveal what is inside them, and give us a realistic picture of the society of his time, while Molière's play “Scrooge” through which he was able to prove his ability to draw a picture of his scrooge and reveal the impact of money on the family and society.
After reviewing the two works, I found similarities between the two works, most notably: The title, theme, laughter and sarcasm, and on the other hand, there are many points of difference between them, such as the artistic structure of the two works and the difference between Al-Jahiz's stewardship and Molière's stewardship.
From here, I concluded that it is not necessary for Molière to have read Al-Jahiz, as the social reality is the biggest motivation that drives the writer to address the issues of his time, and the time period between the two authors is another evidence that confirms this, especially since this topic was addressed by Western writers before Molière in many writings, and in my humble opinion, if the term commitment was known in his time, we would say that he is a committed writer and only. |
en_US |
dc.language.iso |
other |
en_US |
dc.subject |
الجاحظ - موليير - البخل -الأدب – التشابه –الإختلاف |
en_US |
dc.subject |
Al-jahiz- Moliere- Stinginess- literature – similarities- differences. |
en_US |
dc.title |
تيمة البخل في الأدب العربي والغربي |
en_US |
dc.title.alternative |
الجاحظ وموليير أنموذجا |
en_US |
dc.type |
Other |
en_US |
Fichier(s) constituant ce document
Ce document figure dans la(les) collection(s) suivante(s)
Afficher la notice abrégée