Afficher la notice abrégée
dc.contributor.author |
بن فضة, فاطيمة الزهراء |
|
dc.date.accessioned |
2024-12-11T13:32:34Z |
|
dc.date.available |
2024-12-11T13:32:34Z |
|
dc.date.issued |
2024 |
|
dc.identifier.uri |
http://e-biblio.univ-mosta.dz/handle/123456789/27953 |
|
dc.description.abstract |
تعد القواعد النحوية فرعا من فروع اللغة العربية، وهي وسيلة تعليمية مهمة في ضبط اللسان من الخطأ والوقوع في اللحن، إذ تعمل على تحقيق سلامة التعبير مشافهة وكتابة، فهي تحتاج إلى كثرة التدريب المتكرر وملاحظة طرق استخدام اللغة والمواقف اللغوية المختلفة، يمكن أن تساعد في تعزيز وفهم اللغة ومهارات التعبير الصحيحة لدى المتعلمين.
وقد جاء موضوع هذه الدّراسة : " تعليمية القواعد النحوية [القاعدة والشاهد ] بين التعقيد والسهولة في الطور المتوسط السنة الثالثة متوسط أنموذجا "، إذ تهدف هذه الدراسة إلى النظر في الطرق المعتمدة في التعليم المتوسط ودراستها من جانبها النظري والتطبيقي، حيث يعد نشاط القواعد النحوية من أهم الأنشطة اللغوية، لأنه يجعل المتعلمين يتعرفون على أهم المواضيع النحوية التي تمكنهم من النطق الصحيح للكلمات وتركيب الجمل تركيبا نحويا صحيحا، لهذا صبت هذه المذكرة بشقيها النظري والتطبيقي في محاولة الكشف عن :
- الأسس والطرائق الناجعة التي نستعملها لتدريس القواعد النحوية.
- الصعوبات التي يعاني منها المتعلمون في استيعاب مادة قواعد النحو.
- طرق تقديم القواعد النحوية.
أمّا الفصل التّطبيقي ؛فاطلعنا على الدروس المقدمة في هذا النشاط، واخترنا بعضا منها، وقدّمناه على شكل نماذج تطبيقية مختارة، كما يقدمها المعلم بالتفصيل داخل قسمه، مستخدمين بذلك الملاحظة في كيفية تعليم المتعلمين القواعد النحوية والطريقة التي يعتمدها المعلمين، مدعمين ذلك باستبيان موجه إلى التلاميذ قصد تحليله وإحصائه للكشف في خبايا مشكلة قواعد النّحو.
Grammatical rules are one of the branches of the Arabic language, and they are an important educational means in controlling the tongue from mistakes and falling into melody, as it works to achieve sound expression, orally and in writing. It requires frequent training and observation of the ways of using the language and different linguistic situations. It helps enhance learners' understanding of language and correct expression skills.
The subject of this study was: “Teaching grammatical rules [the rule and the evidence] between complexity and ease in the intermediate stage, the third year of middle school, as a model.” This study aims to look at the methods adopted in intermediate education and study them from their theoretical and applied aspects, as it is The grammatical activity is one of the most important linguistic activities, because it makes learners learn about the most important grammatical topics that enable them to correctly pronounce words and structure sentences correctly grammatically. Therefore, this memorandum, both theoretical and applied, was used in an attempt to reveal:
- The effective foundations and methods that we use to teach grammatical rules.
- The difficulties experienced by learners in understanding grammar material.
- Methods of presenting grammatical rules.
As for the applied chapter, we looked at the lessons presented in this activity, chose some of them, and presented them in the form of selected applied models, as presented by the teacher in detail within his department, using this observation of how learners teach grammatical rules and the method adopted by teachers, supporting this with a directed questionnaire. To the students in order to analyze and count it in order to reveal the secrets of the problem of grammar rules |
en_US |
dc.language.iso |
other |
en_US |
dc.publisher |
كلية الأدب العربي والفنون |
en_US |
dc.subject |
التعليمية، القواعد النحوية، تلاميذ، السنة الثالثة متوسط |
en_US |
dc.subject |
educational, grammatical rules, students, third year of middle school |
en_US |
dc.title |
تعليمية القواعد النحوية القاعدة والشاهد بين التعقيد والسهولة في الطور المتوسط |
en_US |
dc.type |
Other |
en_US |
Fichier(s) constituant ce document
Ce document figure dans la(les) collection(s) suivante(s)
Afficher la notice abrégée