Afficher la notice abrégée
dc.contributor.author |
حريري, ليلي |
|
dc.date.accessioned |
2025-07-21T10:45:08Z |
|
dc.date.available |
2025-07-21T10:45:08Z |
|
dc.date.issued |
2025 |
|
dc.identifier.uri |
http://e-biblio.univ-mosta.dz/handle/123456789/29133 |
|
dc.description.abstract |
تأتي هذه الدراسة الموسومة"جمالية السرد في رواية نهاية الصحراء لسعيد خطيبي"لترصد توقيعات جماليات السرد الروائي من خلال دراسة مكوناته الأساسية، وعلى رأسها: بناء الشخصيات، توظيف الزمن، استثمار الفضاء المكاني، وجماليات الوصف. إذ تهدف هذه الدراسة إلى فهم الكيفية التي سخّر بها الكاتب هذه العناصر لخدمة رؤيته الفكرية والفنية، مضفيًا على ظاهر الرواية البوليسية عمقًا نفسيًا واجتماعيًا متشابكًا. كل ذلك يتم عبر مقاربة تحليلية وصفية تجيب عن أسئلة الدراسة المحورية .إذ تكمن قوة الرواية في طرحها لسؤال الجريمة من منظور مجتمعي، بحيث لا يكون القاتل فردًا فقط بل بنية اجتماعية مشروخة، تتوارى خلف صمت الصحراء وخراب الذاكرة الجماعية. ويُظهر التحليل كيف توظّف الرواية عناصر البناء السردي—من شخصيات متحوّلة، وأزمنة متداخلة، ومكان ذي كثافة رمزية—لتخدم رؤية الكاتب الجمالية والفكرية.
This study, titled "The Aesthetics of Narration in the Novel End of the Desert by SaïdKhatibi", explores the narrative aesthetics of the novel by examining its core structural components—chief among them: character construction, temporal dynamics, spatial representation, and the aesthetics of description. The study aims to uncover how the author has skillfully employed these elements to express his intellectual and artistic vision, endowing the ostensibly detective narrative with layered psychological and social depth.Through a descriptive-analytical approach, the research addresses key questions about the novel's narrative structure. The novel’s power lies in the way it frames the crime not as an isolated individual act, but as a reflection of a fractured social fabric—one that hides behind the silence of the desert and the ruin of collective memory. The analysis reveals how the novel utilizes narrative devices—such as transforming characters, intertwined temporalities, and symbolically charged settings—to serve the writer’s aesthetic and conceptual objectives. |
en_US |
dc.language.iso |
other |
en_US |
dc.publisher |
كلية الأدب العربي والفنون |
en_US |
dc.subject |
جمالية، السرد، رواية، نهاية الصحراء، لسعيد خطيبي |
en_US |
dc.title |
جمالية السرد في رواية نهاية الصحراء لسعيد خطيبي |
en_US |
dc.type |
Other |
en_US |
Fichier(s) constituant ce document
Ce document figure dans la(les) collection(s) suivante(s)
Afficher la notice abrégée