Dépôt DSpace/Manakin

تشكيل الهوية الثقافية في ظل الأدب المقارن

Afficher la notice abrégée

dc.contributor.author سلاب, إيمان فتيحة
dc.date.accessioned 2025-10-05T08:22:53Z
dc.date.available 2025-10-05T08:22:53Z
dc.date.issued 2025
dc.identifier.uri http://e-biblio.univ-mosta.dz/handle/123456789/29290
dc.description.abstract يعد موضوع تشكيل الهوية الثقافية في ظل الأدب المقارن من المواضيع المهمة التي تتبلور فيها مساعي الأدب المقارن وتوجهاته الفمرية والفلسفية ، وقد تم في هذه الدراسة محاولة إبراز تأثير المدرسة الفرنسية من خلال تبنيها لمعادلة التاريخانيةوالكولونيالية وما يتبع ذلك من قضايا وحيثيات ساهمت في بناء ملاح الهوية الثقافية وفق منظور المدرسة الفرنسية.خاصة من حيث توظيفها لمعادلة التاريخانيةوالكولونيالية في مقاربة تشكيل الهوية الثقافية. يُلاحظ أن هذه المدرسة، وخاصة في توجهاتها ما بعد الاستعمارية، لا تتعامل مع النصوص من منظور جمالي صرف، بل تنظر إليها كأدوات محمّلة بالسلطة والمعنى داخل سياقات تاريخية وثقافية محددة.ومع تبنّيها لمعادلة التاريخانية يعني أن الأدب يُقرأ باعتباره نتاجاً لسياقه التاريخي، في حين أن البعد الكولونيالي يعيد مساءلة العلاقات الثقافية بين المركز (الغرب) والهامش (الآخر)، مما يسمح بكشف الآليات التي أُنتجت بها صور الذات والآخر. وهذا بدوره يشكل أحد روافد فهم الهوية الثقافية لا بوصفها جوهراً ثابتاً، بل كمنتج متحوّل ومفتوح على التأويل The topic of shaping cultural identity in the context of comparative literature is one of the important themes in which the efforts and philosophical orientations of comparative literature crystallize. This study attempts to highlight the influence of the French school by adopting the equation of historicism and colonialism, along with the associated issues and circumstances that contributed to constructing the cultural identity according to the perspective of the French school. Particularly in terms of its use of the equation of historicism and colonialism in approaching the formation of cultural identity. It is observed that this school, especially in its post-colonial orientations, does not engage with texts purely from an aesthetic perspective, but views them as tools laden with power and meaning within specific historical and cultural contexts. By embracing the equation of historicism, it means that literature is read as a product of its historical context, while the colonial dimension re-examines the cultural relations between the center (the West) and the periphery (the Other), allowing for the unveiling of the mechanisms through which images of the self and the other were produced. This, in turn, forms one of the tributaries to understanding cultural identity not as a fixed essence, but as a transformed product open to interpretation. en_US
dc.language.iso other en_US
dc.publisher كلية الأدب العربي والفنون en_US
dc.subject تشكيل، الهوية ، الثقافة ، المدرسة الفرنسية، التاريخانية، الكولونيالية en_US
dc.title تشكيل الهوية الثقافية في ظل الأدب المقارن en_US
dc.title.alternative المدرسة الفرنسية نموذجا en_US
dc.type Other en_US


Fichier(s) constituant ce document

Ce document figure dans la(les) collection(s) suivante(s)

Afficher la notice abrégée

Chercher dans le dépôt


Parcourir

Mon compte