Dépôt DSpace/Manakin

الحكاية الشعبية الجزائرية وأثرها في توجيه وعي الطفل حكاية غزة أنموذجا

Afficher la notice abrégée

dc.contributor.author قراودي, الشارف مولاي دريس
dc.date.accessioned 2025-10-19T08:10:30Z
dc.date.available 2025-10-19T08:10:30Z
dc.date.issued 2025
dc.identifier.uri http://e-biblio.univ-mosta.dz/handle/123456789/29691
dc.description.abstract تُعَدُّ الحكاية الشعبية الجزائرية مصدرًا مهمًّا لتوعية الطفل وتوجيه سلوكياته الاجتماعية، وتنمية خياله وإبداعه، وتنظيم انفعالاته الناتجة عن أحداثها. فهي أداة ووسيلة لترسيخ الهوية الوطنية والانتماء القومي لدى الطفل، إلى جانب إسهامها في التسلية والتثقيف والتعليم والتربية. كما تُعَدُّ منابر لحفظ التراث السردي الشعبي الجزائري، وتجسيدًا للإبداع والخيال الجزائري، ونقلاً للتراث عبر الأجيال. كما تحفّز الطفل على إدراك محيطه وبيئته، والحفاظ عليهما. في دراستنا، بدأنا بمقدمة تناولت موضوع الدراسة، وطرحت الإشكالية البحثية والمنهج المستخدم. تلاها مدخل تراثي تناول التراث السردي الشعبي العربي – مقسمًا إلى جانبين: مكتوب وشفهي – مع عرض خصائصه وأنواعه. الفصل الأول خصصناه لـلحكاية الشعبية الجزائرية، متضمنًا تعريفًا بنشأتها، وبيان خصائصها وأنواعها وأهميتها، إضافة إلى وظائفها في المجتمع. الفصل الثاني تناول أثر الحكاية الشعبية في تنمية وعي الطفل، من خلال تنشيط الخيال والإبداع، وتنظيم الانفعالات والعواطف، وتعزيز السلوك الحسن. وركزنا كذلك على دورها في ترسيخ الهوية الوطنية والانتماء القومي العربي–الإسلامي. يحمل هذا الفصل جملة من الأهداف العامة للبحث، تتعلق بكيفية توجيه وعي الطفل عبر هذا النوع من الحكايات. في الجانب التطبيقي، قمنا بتصوير فيديو يروي حكاية "عزة ومعزوزة" للأطفال، أتبعه تحليل للقصّة لاستخراج أثرها التوجيهي على وعي الطفل. ختامًا، استخلصنا جملة من النتائج في الخاتمة، تبرز أهمّ النتائج المستخلصة من الدراسة.Algerian folktales are an important source for educatingchildren, guidingtheir social behavior, developingtheir imagination and creativity, and regulatingtheiremotionsresultingfromtheirevents. They are a tool and means for instilling national identity and belonging in children, in addition to contributing to entertainment, education, and upbringing. Theyalso serve as platforms for preserving Algerian folk narrative heritage, embodying Algerian creativity and imagination, and transmittingheritageacrossgenerations. Theyalso encourage children to understand and preservetheirsurroundings and environment. In ourstudy, webeganwith an introduction thataddressed the subject of the study, presented the researchproblem, and the methodologyused. This wasfollowed by a heritage introduction thataddressedArab folk narrative heritage—dividedintotwo parts: written and oral—and presenteditscharacteristics and types. The first chapterwasdevoted to Algerian folktales, including a definition of theirorigins, an explanation of theircharacteristics, types, and importance, as well as theirfunctions in society. ChapterTwoaddressed the impact of folk tales on developingchildren'sawareness by stimulating imagination and creativity, regulatingemotions, and promoting good behavior. Wealsofocused on theirrole in consolidating national identity and Arab-Islamic national belonging. This chapteraddresses a set of generalresearch objectives related to how to guide children'sawarenessthroughthis type of story. In the applied aspect, wefilmed a videonarrating the story of "Azza and Maazouza" for children, followed by an analysis of the story to extractitsguidingeffect on children'sawareness. Finally, weconcludedwith a set of conclusions thathighlight the most important findingsfrom the study.. en_US
dc.language.iso other en_US
dc.publisher كلية الأدب العربي والفنون en_US
dc.subject الحكاية الشعبية –الجزائرية –وعي – الطفل en_US
dc.title الحكاية الشعبية الجزائرية وأثرها في توجيه وعي الطفل حكاية غزة أنموذجا en_US
dc.type Other en_US


Fichier(s) constituant ce document

Ce document figure dans la(les) collection(s) suivante(s)

Afficher la notice abrégée

Chercher dans le dépôt


Parcourir

Mon compte