Afficher la notice abrégée
| dc.contributor.author |
عمارة, حفيظة |
|
| dc.date.accessioned |
2025-10-19T11:27:34Z |
|
| dc.date.available |
2025-10-19T11:27:34Z |
|
| dc.date.issued |
2025 |
|
| dc.identifier.uri |
http://e-biblio.univ-mosta.dz/handle/123456789/29722 |
|
| dc.description.abstract |
التراكيب اللغوية هي التي تتكون من جمل وفق منظومة من قواعد لغوية محددة؛ تجعل المتعلم يكسب اللغة والقدرة على التعبير وتمكينه من توظيف جمل سلسة بمعنى واضح وسليم، ويشجع كذلك على تنمية المهارات اللغوية؛ ويعزز الكفاءة اللغوية في كافة السياقات التواصلية ؛وتسهل الفهم القرائي وتحليل النصوص للمتعلم، بعد تعليم التراكيب اللغوية من العوامل الأساسية في عملية تعلم اللغة العربية، بحيث يشمل مجموعة من المهارات مثل استخدام الأزمنة، أدوات الربط، يجب على المعلم مراعاة الفروقات الفردية بين المتعلمين ؛ وتقدم بشكل بسيط يتناسب مع مستوى المتعلمين وقدراتهم العقلية واللغوية ؛يمكن للمتعلم استيعابها عن طريق الممارسة والتكرار لترسيخ في ذهن المتعلم، إضافة إلى حسن استعمال الوسائل التعليمية الحديثة في عملية تدريس التراكيب اللغوية يساعد في تحقيق الأهداف التعليمية المرجوة للوصول إليها، فهي تساهم في عملية التركيز المتعلم نحو هذه الوسائل تكون فعالة وحيوية في العملية التعليمية، يكون هناك حضور ذهني يجلب المتعلم إلى استقبال المعلومات بشكل جيد بحيث يعزز له حب التعلم والتعليم.Linguistic structures are those that consist of sentences according to a system of specific linguistic rules; they enable the learner to acquire the language and the ability to express themselves, allowing them to use smooth sentences with clear and correct meaning. It also encourages the development of language skills and enhances linguistic competence in all communicative contexts. Furthermore, it facilitates reading comprehension and text analysis for the learner. Teaching linguistic structures is one of the essential factors in the process of learning the Arabic language, as it includes a set of skills such as the use of tenses and linking tools. The teacher must consider the individual differences among learners and present them in a simple way that suits the learners’ levels and their mental and linguistic abilities. The learner can absorb them through practice and repetition to fix them in their minds. In addition, the proper use of modern educational tools in the process of teaching linguistic structures helps achieve the desired educational objectives. These tools contribute to directing the learner's focus and are effective and dynamic in the educational process. This presence of mind draws the learner to receive information in a good way and enhances their love for learning and education. |
en_US |
| dc.language.iso |
other |
en_US |
| dc.publisher |
كلية الأدب العربي والفنون |
en_US |
| dc.title |
تعليم عنصر التراكيب اللغوية لدى تلاميذ السنة الخامسة ابتدائي |
en_US |
| dc.type |
Other |
en_US |
Fichier(s) constituant ce document
Ce document figure dans la(les) collection(s) suivante(s)
Afficher la notice abrégée