Résumé:
ج
ف البحث إلى التعرف عن أىم اعراض الإضطرابات النطقية الوظيفية عند الطفل المتخلف الذىني، و
الغرض أجري البحث على عينة من الأطفال المتخلفين ذىنيا درجة متوسطة قدر عددىم ب( 03حالات)، اختيروا بطريقة
صدية، استخدمنا المنهج استكشافي و دراسة حالة، و لجمع المعطيات استعنا بالأدوات التالية " إختبار رسم الرجل" و ذلك
لمعرفة مستوى البكاء، و "الميزانية الأرطوفونية" لجمع المعلومات عن الحالة، "الميزانية الصوتية"، بعد تفريغ النتائج استخدم
لأسلوب الإحصائي "النسبة المئوية"، توصلت النتائج إلى أن الطفل المتخلف ذىنيا يعاني من الإضطراب النطقي المتمثل في
الإبدال" و ىو أكثر شيوعا عند ىذه الفئة.
الكلمات المفتاحية: التخلف الذىني درجة متوسط، الإضطرابات النطقية، الإضطرابات الوظيفية
The aim of the research is to identify the most important functional speech disorde
the mentally retarded child, and for this purpose, the research was conducted on a samp
mentally retarded children of a medium degree, estimated at (03 cases), they were chos
an intentional way, we used the descriptive approach as a case study, and to collect da
used the following tools "Man's drawing test" in order to find out the level of intelligence
the orophonic budget to collect information about the situation, the audio budget, an
illustrated pronunciation form for children, after unpacking the results we used the stati
method "percentage", the results concluded that the mentally retarded child suffers fr
speech disorder represented in Substitution" is more common in this category.
Key words: moderate mental retardation, speech disorders, functional disorders.