Résumé:
شغلت مسألة نقاء الأجناس الأدبية وتداخلها وتراسلها اهتمام النقاد والفلاسفة قديما وحديثا، وتحولت القضية إلى نظرية الأدب لتكون أحد محاورها المركزية، وإذا كان التداخل دائم الحضور في الإبداع الحديث والمعاصر، فإنه لم يغب أيضا عن الأدب القديم، خاصة في بنية القصيدة العربية في الجاهلية، فلا تخلوا المعلقات عامة وأشعار عنترة خاصة من حضور للعديد من الأجناس الأدبية السردية ومنها خاصة في الحكي والخرافة وغيرهما من الأنواع الأدبية التي أثبت قصائده جامعة في مضامينها سرديات عصرها بإثراء البنى المعرفية والفنية للقصيدة العربية في العصر الجاهلي، ولتكشف عن انفتاح الشعرية على الموروث الفني السردي.
The issue of the purity of literary genres and their overlap and correspondence occupied the attention of critics and philosophers old and new, and the issue turned into the theory of literature to be one of its central axes, and if the overlap is always present in modern and contemporary creativity, it was also not absent from ancient literature, especially in the structure of the Arabic poem in the pre-Islamic era, so do not be free from the pendants in general and the poems of Antara in particular from the presence of many narrative literary genres, including especially in storytelling, myth and other literary genres, which proved his poems inclusive in the contents of the narratives of its time Enriching the cognitive and artistic structures of the Arabic poem in the pre-Islamic era, and revealing the openness of poetry to the narrative artistic heritage.