Résumé:
تهدف هذه الدراسة إلى معرفة أثر استخدام التكنولوجيا على مناهج التدريس بغية تحقيق الاستخدام الأمثل لها في مجال التعليم والكشف عما إذا كان هناك علاقة بين طرف التدريس وعلاقتها بالتفاعل لدى المتعلمين.
ولتحقيق هذا الهدف تم بناء استبيان يضم 04 محاور لجمع البيانات، كما اعتمدنا أيضا في هذه الدراسة على المنهج الوصفي الملائم لطبيعة البحث وكانت النتائج المتحصل عليها كالتالي:
- تثبت عينة الدراسة أن هناك أساليب حديثة في مجال التعليم ينبغي استخدامها .
- هناك أثر عند استخدام الأساليب التكنولوجيا في التعليم وإيجابياتها في هذا المجال أكثر من سلبياتها
- يرى الأساتذة بأن هناك معوقات تقف أمام الاستخدام الجيد للأساليب التكنولوجيا الحديثة في التدريس يتمثل أهمها قلة الوسائل المتطورة.
- إن طريقة تعزيز المشاركة والتفاعل لها دور كبير في نجاح المتعلم من خلال إثارة تفكيرهم وتحفيزهم وبالتالي تنمية قدراتهم وميولهم.
This study aims to know the impact of the use of technology on the teaching curricula in order to achieve the optimal use of it in the field of education and to reveal whether there is a relationship between the teaching party and its relationship to the interaction of the learners.
To achieve this goal, a questionnaire was built that included 04 axes for data collection. In this study, we also relied on the descriptive approach appropriate to the nature of the research. The results obtained were as follows:
- The study sample proves that there are modern methods in the field of education that should be used.
- There is an impact when using technology methods in education and its positives in this field are more than its negatives
- Professors believe that there are obstacles that stand in the way of the good use of modern technology methods in teaching, the most important of which is the lack of advanced means.
- The method of enhancing participation and interaction has a major role in the success of the learner by stimulating their thinking and motivating them, and thus
developing their abilities and tendencies.