Résumé:
تعتمد الأنشطة التربوية في ظل المقاربة التدريس على عدة وسائل داعمة نجاح سيرورة العملية التعليمة، ومن بين هذه الوسائل نجد الكتاب المدرسي الذي يعد أكثر الوسائل التربوية استغلال من طرف المعلم والمتعلم على حد سواء، فالتلميذ يستعين به في الفهم والتحصيل أكثر من جهة، والمعلم يستعين به للتحضير وتوجيه التلاميذ من جهة أخرى، ليكون وسيلة فعالة تساعد سير الدرس داخل وخارج حجرة التدريس.
وعلى ذكر عملية التدريس نجد للنصوص دور بالغاً في عملية التأثير على المتعلم سواء ما تعلق بالبناء اللغوي أو مضمونه الوجداني، وحتى نتمكن من بناء متعلم –تلميذ- متمكنا من الإثراء اللغوي الذي يخلفه النص تسعى المناهج التعليمية جاهدة إلى اقتناء أفضل النصوص المساعدة للعملية التعليمية التي بدورها تخدم الجانب اللساني والوجداني للمتعلم
Educational activities in light of the teaching approach depend on several means that support the success of the educational process. Among these means, we find the textbook, which is the most exploited educational tool by both the teacher and the learner. On the other hand, to prepare and guide students, to be an effective way to help the course of the lesson inside and outside the classroom.
In mentioning the teaching process, we find that the texts have a great role in the process of influencing the learner, whether it is related to the linguistic structure or its emotional content, and in order to be able to build a learner - a student - who is able to enrich the language left by the text. The educational curricula strive to acquire the best texts that help the educational process, which in turn It serves the linguistic and emotional side of the learner.