Résumé:
تهدف هذه الدراسة إلى بيان دور وأهمية تعليم المفردات لتلاميذ السنة الأولى من التعليم الابتدائي في تحصيل الكفاية اللغوية، لأن معظم الباحثين في مجال اللسانيات سواء النظرية أو التطبيقية اعتبروا المعرفة النحوية والصرفية السبيل الوحيد للتمكن اللغوي للمتعلم، حيث أن تعليمية اللغة العربية وبالأخص تعليم المفردات يُمَكِّن المتعلم من القدرة على نطقها نطقا سليما وتحديد معانيها وفق أساليب مساعدة في شرحها، فذلك يتم من خلال تنمية المهارات اللغوية الأربع "الاستماع، القراءة، التحدث، الكتابة"، حيث أن هذه الأخيرة تمكن المتعلم من تحقيق الغاية من هذه الدراسة تدريجيا وصولا إلى اكتساب اللغة وتحصيل الكفاية اللغوية.
انطلاقا مما سبق تركز بحثنا على إشكالية أساسها مقومات الانتقال من تعليم المفردة إلى تحقيق الكفاية حيث أن نجاح العملية التعليمية التعلمية مرتبط ومرهون بمدى تفاعل أقطابها وتكاملها.
study aims to explain the role and importance of teaching vocabulary for students of the first year of primary education in obtaining linguistic sufficiency, because most researchers in the field of linguistics, whether theoretical or applied, considered grammatical and morphological knowledge the only way to linguistic mastery of the learner, as the education of the Arabic language, especially the education of vocabulary, enables the learner It is the ability to pronounce them properly and determine their meanings according to auxiliary methods in explaining them, as this is done through the development of the four linguistic skills "listening, reading, speaking, writing", as the latter enables the learner to achieve the goal of this study gradually, leading to the acquisition of the language and achievement Language sufficiency. Based on the above, our research focuses on a problem based on the elements of transition from singular education to achieving sufficiency, as the success of the educational educational process is linked and mortgaged to the extent of the interaction and integration of their poles.