Résumé:
تهدف هذه الدّراسة إلى معرفة أمراض التّواصل عند الأطفال، وبيان أهم أسبابها التّي تعيق مجرى الإنتاج اللّغوي للطفل، وتحديد المداخل العلاجية للوقاية منها.
ولتحقيق ذلك قمنا بتقسيم بحثنا إلى مقدمة، مدخل، فصلين وخاتمة.
حيث يتناول الفصل الأول أمراض التّواصل عند الطّفل بأنواعها المختلفة، أما الفصل الثّاني تحدثنا فيه عن الحبسة وأثرها في الإنتاج اللّغوي لدى الأطفال، أنواعها وأسبابها، إضافة إلى تقديم حلول علاجية وتوصيات لمعالجة الحبسة، وفي الخاتمة قمنا بحوصلة جمعنا فيها مختلف النّتائج التّي توصلنا إليها من خلال بحثنا.
Arabic grammar is considered the newest component of the Arabic language and its
pillars. Ignorance of it destroys the melody. Therefore, linguists gave it special importance and were interested in learning and teaching it. When they felt that it was difficult for students, they resorted to various means to facilitate it. Among those who sought to facilitate it was the Andalusian grammarian Jamal al-Din Ibn Malik. Alfiyya Ibn Malik discussed Malik comprehensively presents grammatical rules and rulings and includes thousands of poetic verses that explain grammatical rules in a simplified manner, making it easy for students to understand and memorize them quickly. Thanks to this event, Alfiyya Ibn Malik has become one of the most important educational references in the study of Arabic grammar throughout the
ages.