Résumé:
تدرس اللّسانيات النفسية اكتساب اللّغة خاصة عند الأطفال، فهي إحدى فروع اللّسانيات التي تهتم بدراسة اللّغة من الجانب النفسي للمتكلم والمستمع، فإنّ قامت الجهات المعنية بوضع البرامج التربوية يصبح علم النفس وسيلة وقائية من أمراض واضطرابات الكلام، فاللّسانيات النفسية تدافع عن أهمية اللّغة وتعليمها محاولة في تخفيض نسب التخلف الذهني والتأخر النطقي خاصة في العملية التعليمية التعلمية، فهي تطابق مبادئ علم النفس وقوانينه على ميدان التربية والتعليم لحل المشكلات والصعوبات كضعف التلاميذ في تعلم اللغات أو في تدريس القراءة للمبتدئين
Teaching mental linguistics to acquire language especially among children, it is one of the branches of linguistics that is concerned with Studying language from the psychological aspect of the speaker and the listener.
If the revelant authorities develop educational programs, the self becomes aware of there, is an attempt to prevent diseases and disorders of speech. Mental linguistics defend reducing the rates of mental retardation and development importance of language and teaching it delay, especially in the educational learning process, is consistent with the principles of psychology, they established à nickname in the field of education to solve problems and difficulties, such as educational papers in learning languages or in teaching reading and medicine among others.