Résumé:
في هذه الدّراسة، تناولنا "تعليمية نشاط فهم المنطوق في مناهج الجيل الثّاني ـ الطّور الثّاني ابتدائي أنموذجا ـ" لتحديد واقع تدريس ميدان فهم المنطوق ودوره لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية، وأهميته في أنشطة تعليم اللّغة العربية، تطرّقت إلى ميدان فهم المنطوق، ثم انتقلت إلى مرتكزات فهم المنطوق الّذي يرتكز على المهارات اللّغوية، وأجريت دراسة ميدانية، حيث درست ذلك في المرحلة الابتدائية، إذ درسنا ديوان سير نشاط فهم المنطوق والطّريقة الصّحيحة وتحقيق النّتائج، بحيث توصلت إلى أنّ ميدان فهم المنطوق من أهم الأنشطة التّربوية الّتي تساعد المتعلّمين على التّواصل وإنتاج رصيد لغوي، وتعليم اللّغة عن طريق النّص المسموع من طرف المعلّم
In this study, we discussed the educational activity of understanding spoken language, the second generation, as a model to determine the reality of teaching the field of spoken comprehension and it,s role for primary school students and its importance in Arabic language teaching activities, I touched on the field of spoken comprehension and moved to the foundations of spoken comprehension, which is based on linguistic
stills, and I conducted a field study where I studied that the primary stage. Where we studied the course on understanding spoken language, its correct method and archiving results, we concluded that the field of understanding spoken language is one of the most Important educational activities that help learners communicate produce linguistic credit, and teach the Arabic language through text heard by the teacher.