Résumé:
تناولت في هذا البحث إنتاج المكتوب وتوظيفه في مختلف النشاطات التعليمية لدى تلاميذ الرابعة متوسط، وكيفية استخدام إنتاج المكتوب في النشاطات التي يتعامل معها التلاميذ وكيف يساهم الإنتاج الكتابي في تطوير مهارات الكتابة لديهم، فتطرقت إلى النشاطات التعليمية وأهميتها، ثم إلى ماهية إنتاج المكتوب وأسسه، وانتقلت إلى توظيف إنتاج المكتوب في النشاطات التعليمية، حيث كان محل دراستي النشاطات التعليمية وتوظيفها في إنتاج المكتوب في مرحلة الرابعة متوسط.
ومن خلال هذه الدراسة توصلت إلى أنّ إنتاج المكتوب له نصيب في كل النشاطات التعليمية التي يتطرق إليها التلميذ في الرابعة متوسط في اللغة العربية، وأنّ التلاميذ يوظفون كل ما يكتسبون من مكتسبات في إنتاجاتهم الكتابية، ويمثل إنتاج المكتوب الحوصلة النهائية التي يستثمر فيها التلميذ كل موارده لينتج نصوصا كتابية.
In this research, i dealt with written production and its use in various educational activities for the fourth year middle school students, how to use written production in the activities that the student deals with and how written production contributes to developing their writing skills, I touched on educational activities and their importance, then to the nature of written production and its foundations and moved on, to employ written production in educational activities, as the subject if my study was educational activities and their use in written production in the fourth year middle school stage.
Through this study, I concluded that written production has a share in all the the education activities that the student deals with in the fourthyear middle school level in the Arabic language, and that the students employ all their gains in their written productions, and written production represents the final result in which the student invests all his resources to produce texte in writing.