Résumé:
تناولنا في هذه الدراسة أهمية النص العلمي في تطوير ذكاء المتعلم، ويعد النص العلمي ركيزة أساسية في تحسين مستوى التلاميذ، ودفعهم إلى البحث العلمي، وبالتالي تطوير فكرهم العقلي ونمو ذكائهم، وقد اهتمت مناهج الجيل الثاني برمجة النص العلمي في مقاطع أساسية في الطور المتوسط بغية رفع مستواهم ومن بينها خصيصًا سنة أولى متوسط.
لذا كانت ميزة مهمة لذكاء المتعلم في تطوير النصوص وفهمها وتحليلها بالقدر الأمكن.
In thisstudy, wediscussed the importance of the scientifictext in developing the learner’s intelligence. The scientifictextis a basic pillar in improving the students’ level, pushingthemtowardsscientificresearch, and thusdevelopingtheir mental thinking and growingtheir intelligence. The second generation curricula focused on programming the scientifictext in basic sections in the intermediate stage in order to raiseTheirlevel, especially the first year, isintermediate.
Therefore, itwas an important advantage for the learner's intelligence in developing, understanding, and analyzingtexts as much as possible