Afficher la notice abrégée
| dc.contributor.author | 
فاطمي, هواري | 
 | 
| dc.date.accessioned | 
2024-10-03T12:44:58Z | 
 | 
| dc.date.available | 
2024-10-03T12:44:58Z | 
 | 
| dc.date.issued | 
2024 | 
 | 
| dc.identifier.uri | 
http://e-biblio.univ-mosta.dz/handle/123456789/27046 | 
 | 
| dc.description.abstract | 
يتردد في المؤسسات التّربويّة تساؤل مطروح مفاده: ما سبب رداءة الخطّ عند التّلاميذ؟و ما هي السّبل الكفيلة بتحسينه؟
نذكر من بين هذه الأسباب :
-	عدم تسطير خطّة واضحة من قبل اللّجنة الوطنيّة للمناهج للوصول إلى نتائج ملموسة.
-	التّصرّفات السّلبيّة الصّادرة عن بعض الأساتذة أثناء العمليّة التّعليميّة.
-	نقص تركيز التّلميذ و عدم تركيزه اثناء حصّة الخطّ.
فخلال هذا البحث تطرّقت لأهمّية تعلّم الخطّ العربي و الأهداف المرجوّة من ذلك، و ذكرت طرق أساليب تعليمه. وخلصت بعد الدّراسة الميدانيّة إلى مايلي:
-	فتح ورشات موازية لتعليم الخط لما يتلقاه التلميذ من مهارات في المدرسة.
-	ضرورة إعادة برمجة مادة الخط في الجيل الثاني. 
-	الحرص على تكوين الأساتذة في الخط.
-	يجب على المعلّم أن يراعي استيعاب التّلميذ و قدرته على تعلّم الخطّ.
In educational institutions, the question arises: why is the line poor for pupils? What are the ways to improve it?
These reasons include:
-	There is no clear plan by the National Curriculum Committee to achieve concrete results.
-	Some professors' passive dispositions during the educational process.
-	The pupil's lack of concentration and lack of concentration during the line quota.
During this research, I addressed the importance of learning the Arabic line and the desired goals, and mentioned the methods of teaching it. After the field study, it concluded:
-	Opening parallel workshops to teach the calligraphy of the pupil's school skills.
-	The need to reprogram the line material in the second generation.
-	Take care of the composition of professors in the line.
-	The teacher must take into account the student's uptake and ability to learn the line. | 
en_US | 
| dc.language.iso | 
other | 
en_US | 
| dc.publisher | 
كلية الأدب العربي والفنون | 
en_US | 
| dc.subject | 
تنمية، مهارات، الخطّ، الطور الابتدائي. | 
en_US | 
| dc.subject | 
Development, skills, line, primary stage. | 
en_US | 
| dc.title | 
تنمية مهارات الخط العربي في الطور الابتدائي الواقع والمأمول | 
en_US | 
| dc.type | 
Other | 
en_US | 
             
        
Fichier(s) constituant ce document
Ce document figure dans la(les) collection(s) suivante(s)
Afficher la notice abrégée