Résumé:
يتردد في المؤسسات التّربويّة تساؤل مطروح مفاده: ما سبب رداءة الخطّ عند التّلاميذ؟و ما هي السّبل الكفيلة بتحسينه؟
نذكر من بين هذه الأسباب :
- عدم تسطير خطّة واضحة من قبل اللّجنة الوطنيّة للمناهج للوصول إلى نتائج ملموسة.
- التّصرّفات السّلبيّة الصّادرة عن بعض الأساتذة أثناء العمليّة التّعليميّة.
- نقص تركيز التّلميذ و عدم تركيزه اثناء حصّة الخطّ.
فخلال هذا البحث تطرّقت لأهمّية تعلّم الخطّ العربي و الأهداف المرجوّة من ذلك، و ذكرت طرق أساليب تعليمه. وخلصت بعد الدّراسة الميدانيّة إلى مايلي:
- فتح ورشات موازية لتعليم الخط لما يتلقاه التلميذ من مهارات في المدرسة.
- ضرورة إعادة برمجة مادة الخط في الجيل الثاني.
- الحرص على تكوين الأساتذة في الخط.
- يجب على المعلّم أن يراعي استيعاب التّلميذ و قدرته على تعلّم الخطّ.
In educational institutions, the question arises: why is the line poor for pupils? What are the ways to improve it?
These reasons include:
- There is no clear plan by the National Curriculum Committee to achieve concrete results.
- Some professors' passive dispositions during the educational process.
- The pupil's lack of concentration and lack of concentration during the line quota.
During this research, I addressed the importance of learning the Arabic line and the desired goals, and mentioned the methods of teaching it. After the field study, it concluded:
- Opening parallel workshops to teach the calligraphy of the pupil's school skills.
- The need to reprogram the line material in the second generation.
- Take care of the composition of professors in the line.
- The teacher must take into account the student's uptake and ability to learn the line.