Résumé:
وختاما مما عرضناه، كانت السخرية قبل عصر الجاحظ تأتي عفوية تارة، أو مقصودة لغرض من الأغراض السياسة تارة أخرى دون أن تقوم بالتحليل والتصوير، والتشخيص لإبراز خصائص المجتمع، كذلك نستطيع القول بأن قبل الجاحظ لم يُؤلِّف في السخرية، وبهذا الجاحظ كان عميد السخرية، فكان سخر الجاحظ متصل بطبيعته المرحة وفنه، وبموقفه من الحياة، فلم تقم سخريته على عاطفة شخصية، ولم تقم على الهجاء أو الشتم، إذ كان يعالج مشكلات المجتمع بالضحك والسخرية وخاصة في مواجهة خصومه، وهذا ما لاحظناه في كل كتاباته أنها تنناول شتى الموضوعات والتي كانت تمتلىء بالأدلة والبراهين
In conclusion from what we have presented, satire before the era of Al-Jahiz was sometimes spontaneous, or intentional for a political purpose at other times, without analysis, photography, or diagnosis to highlight the characteristics of society. Likewise, we can say that before Al-Jahiz he did not write about satire, and with this Al-Jahiz was the dean of satire, so he was Al-Jahiz’s sarcasm is connected to his playful nature, his art, and his attitude towards life. His sarcasm was not based on personal emotion, nor was it based on satire or insults. He dealt with society’s problems with laughter and sarcasm, especially in the face of his opponents. This is what we noticed in all his writings, as they dealt with various topics that were filled with With evidence and evidence