Résumé:
هدفت الدراسة إلى معرفة وجهة نظر و آراء الطلبة حول التعليم التفاعلي عن بعد و هذا من خلال ثلاثة نواح اولا من حيث توفر الوسائل التكنولوجية التي تسمح بمتابعة دروس التعليم عن بعد، ثانيا من حيث فاعلية منصات التعليم عن بعد في تحقيق الاهداف والكفاءات التعليمية و ثالثا من حيث التزام الطلبة بالحضور، ومن أجل تحقيق أهداف الدراسة تم الاعتماد على المنهج الوصفي التحليلي، و تكونت عينة الدراسة من 61 طالبا في مرحلة الماستر بكلية العلوم الاجتماعية و تم جمع البيانات باستخدام أداة الاستمارة.
توصلت الدراسة إلى أن معظم الطلبة يمتلكون الوسائل اللازمة التي تسمح لهم بمتابعة دروس التعليم عن بعد، كما اكدت الدراسة على ان منصات التعليم عن بعد تساهم في تحقيق بعض الكفاءات والاهداف التعليمية ، كما توصلنا إلى ان التزام الطلبة بالحضور كان نسبيا ولا يستجيب لتطلعات هذا النوع من التعليم.
Description:
The study aimed to understand the perspectives and opinions of students regarding interactive distance learning from three aspects: first, the availability of technological tools that allow for following distance education courses; second, the effectiveness of distance learning platforms in achieving educational goals and competencies; and third, student commitment to attendance. To achieve the study's objectives, a descriptive-analytical approach was adopted. The study sample consisted of 61 master's students from the Faculty of Social Sciences, and data were collected using a questionnaire.
The study found that most students possess the necessary tools to follow distance learning courses. It also confirmed that distance learning platforms contribute to achieving educational competencies and goals. However, the study revealed that students are not committed to attendance.