Résumé:
تتطرقنا في مذكرتنا الى التأثير الذي من الممكن ان تقوم بها الاسر الجزائرية في تحديد التوجهات الجامعية لابنائها، وقد حاولنا تقديم نظرة شاملة عن الأسرة ومفاهيمها وكذلك التوجه الجامعي، إضافة الى نمذجة دراستنا في شكل تطبيقي عبر اجراء مقابلات ، وقد خلصنا في نهاية البحث الى التاثير البالغ الذي تلعبه الاسرة على التوجهات الجامعية للأبناء وهذا يدخل تحت مسمى التنشئة الاجتماعية، فيأخذ هذا التأثير منحيين إما مباشر أو غير مباشر تقديم المشورة والمناقشة.
Description:
In our memorandum, we touched on the influence that Algerian families can have in determining the university orientations of their children. We have tried to provide a comprehensive overview of the family and its concepts, as well as university orientation, in addition to modeling our study in an applied form by conducting interviews. At the end of the research, we concluded that it has a significant impact. What the family plays on the children’s university orientations, and this falls under the name of socialization, so this influence takes two directions, either direct or indirect, providing advice and discussion.