Résumé:
تهدف هذه الدراسة إلى الكشف عن واقع الاستعمال اللغوي في المدرسة الجزائرية بين الفصحى والعامية، ومدى تأثيره وانعكاسه على تدريس اللغة العربية في المؤسسات التعليمية وبخاصة في مرحلة التعليم المتوسط، باعتبار أنّ اللغة العربية هي الركيزة الأساسية التي يقوم عليها التعليم العربي، فهي لغة القرآن الكريم، و لغة التراث العربي الزاخر، وهي لغة الخطابات الرسمية، كما تقف الدراسة على تواجد اللهجة العامية كند للفصحي فهي اللغة المتداولة بين أفراد المجتمع ولغة الحياة العامة بكل ما فيها، ومما لا شك أن سهولة العامية وصعوبة الفصحى وتكاليفها أدى إلى انتشار اللهجات العامية في المجتمعات وهذا الانتشار أدى سلباً إلى ضعفها وتدني مستوى الطلاب في التعليم، وعليه أردنا أن تقوم دراستنا على الدراسة الاستبيانية في إحدى المتوسطات كعينة نبرز من خلالها مدى تفاعل المعلم والمتعلم مع التنافس الكائن بين اللغتين والتحديات التي تواجه المعلم في تمكين المتعلم من لغته العربية الفصحى
This study aims to uncover the reality of linguistic usage in Algerian schools, distinguishing between Modern Standard Arabic (MSA) and dialects, and assessing their impact on the teaching of Arabic in educational institutions, particularly at the middle school level. Arabic serves as the fundamental pillar of Arab education, being the language of the Holy Quran and the rich Arabic heritage, as well as the language of official discourse. The study examines the prevalence of dialects as a counterpart to MSA, used widely in social interactions and everyday life. Undoubtedly, the accessibility of dialects and the challenges associated with MSA have contributed to the widespread use of dialects in communities, which has adversely affected their proficiency and students' academic performance. Therefore, our study is based on a questionnaire conducted in a middle school to explore the extent of interaction between teachers and students regarding the competition between these two languages, and the challenges faced by teachers in enabling students to master Modern Standard Arabic ».