Résumé:
يعتبر الدرس الصوتي من أكثر المستويات اللغوية أصالة بين مختلف الحقول اللسانية التركيبية و الدلالية و المعجمية و الصرفية ، التي اهتم بها علماء اللغة العرب ، كالخليل وسيبويه ، و الفرّاء ، وابن فارس وغيرهم ، ولأن الجانب الصوتي حضي باهتمام علماء القراءات الذين ركزوا على الأداء باعتباره حقيقة الصوت من جهتي المخرج و الصفة ، ومن خلال ما طرأ عليه من تغييرات تحدث له بفعل المجاورة كالإدغام ، و المدّ والقصر، لذا جاء ابن جني بسر صناعته حيث جمع فيه أسرار المدرستين الكوفية والبصرية في تناولهما للمسائل الصرفية ، وانفرد بمعالجة الجانب الصوتي ، وخاض فيه متحججا و معللا ، فرسم الطريق الصحيح و المنهج السليم يستوضح بهما من جاء بعده و يصحح عجمة الناطقين بأشرف و أقدس لغة
The phonetic lesson is considered one of the most authentic linguistic levels among the various syntactic, semantic, lexical, and morphological linguistic fields, which Arab linguists have been interested in such as El Khalil and Siobih,El farrae and Iben farris and others.Because the vocal aspect attracted the attention of reading scholars, who focused on performance as the reality of sound from both the sound output and the adjective, And through the changes that occurred to it ،that challenged it due to its juxtaposition, such as assimilation, extension, and shortening, so Ibn Jinni came up with the secret of its creation, as he contained in it the secrets of the Kufic and Basra schools in their circulation of morphological issues, and he was alone in dealing with the phonetic aspect, and he delved into it with evidence and justification, so he drew the correct path. And the sound approach is used to clarify those who came after him and correct the majority of speakers of the most honorable and sacred language
.