Résumé:
إن خلاصة البحث المعنون ب " الدرس اللساني من الحداثة إلى الأصالة _ محاضرات أ. محمد خاين أنموذجا "، تتمحور حول تطور الدرس اللساني من جذوره التقليدية إلى آفاقه الحديثة، مستعرضًا أبرز المراحل التي مرت بها اللسانيات بمختلف فروعها: العامة والعربية والتطبيقية، قد تم التطرق أولًا إلى اللسانيات العامة، انطلاقًا من نشأتها الغربية مع دي سوسير وتأسيسه للمفاهيم المركزية كبنية اللغة، الدال والمدلول، والتمييز بين اللغة والكلام، ثم تطورها مع مدارس كالبنيوية، والتوليدية التحويلية لتشومسكي، التي فتحت آفاقًا جديدة لفهم البنية الذهنية للغة، وصولًا إلى التداولية التي ركزت على السياق والاستعمال ،ثم انتقل الدرس إلى اللسانيات العربية، حيث أُبرزت الجهود الأصيلة لعلماء العربية في تحليل اللغة وتقعيدها منذ القرن الثاني الهجري، مع التركيز على أعمال و جهود الخليل وسيبويه و ابن جني ، وشكلت نماذج تحليلية مبكرة للنظام اللغوي العربي، ثم شهد هذا الدرس تطورًا حديثًا مع مفكرين عرب سعوا إلى إعادة قراءة التراث بمنظار لساني حديث مثل تمام حسان وعبد السلام المسدي، مما أوجد حوارًا علميًا خصبًا بين الأصالة والمعاصرة ، أما اللسانيات التطبيقية الجانب العملي للدرس اللغوي، حيث تُسخّر المعارف اللسانية في مجالات كتعليم اللغات، وتحليل الأخطاء، والترجمة، والتكنولوجيا اللغوية، فمسار اللسانيات هو مسار تراكمي وحيوي يجمع بين الأصالة العلمية في التراث والانفتاح المنهجي على الحداثة، بما يعزز من قدرة الباحث على فهم اللغة في أبعادها النظرية والتطبيقية.
الدرس اللساني، سواء في شكله العربي التراثي أو الغربي الحديث، ليس مجرد تراكم معرفي حول اللغة، بل هو انعكاس لتطور الفكر الإنساني في فهم هذا الكائن المعقد، فاللسانيات العامة أُسست لرؤية علمية ومنهجية للغة، في حين قدّم التراث العربي نموذجًا تحليليًا متقدمًا في عصره، واللسانيات التطبيقية جاءت لتجسر الفجوة بين النظرية والممارسة، ومن ثَمّ، فإن الجمع بين الأصالة المتجذرة في التراث، والحداثة المنفتحة على المناهج اللسانية المعاصرة، يمثل ضرورة علمية ومنهجية للنهوض بالدرس اللغوي العربي وجعله قادرًا على مواكبة التحديات المعرفية والتقنية الراهنة.the summary of the research entitled “Linguistic Studies from Modernity to Authenticity - Lectures by Prof Mohammad Khayen as a Model” , revolves around the development of linguistic studies from their traditional roots to their modern horizons, reviewing the most prominent stages that linguistics has gone through in its various branches: general, Arabic, and applied , General linguistics was first addressed, starting from its Western origins with de Saussure and his establishment of central concepts such as the structure of language, signifier and signified, and the distinction between language and speech, then its development with schools such as structuralism and Chomsky's transformational generativeism, which opened new horizons for understanding the mental structure of language, arriving at pragmatics, which focused on context and use, The lesson then moved on to Arabic linguistics, highlighting the original efforts of Arabic scholars in analyzing and establishing the language since the second century AH, with a focus on the works and efforts of Al-Khalil, Sibawayh, and Ibn Jinni, which formed early analytical models of the arabic linguistic system , This course then witnessed a modern development with Arab thinkers who sought to re-read the heritage from a modern linguistic perspective, such as Tamam Hassan and Abdel Salam Al-Masdi, which created a fertile scientific dialogue between authenticity and modernity , As for applied linguistics, it is the practical side of the linguistic course, where linguistic knowledge is harnessed in fields such as language teaching, error analysis, translation, and linguistic technology,the linguistics path is a cumulative and dynamic one that combines scientific authenticity in heritage with methodological openness to modernity, enhancing the researcher's ability to understand language in its theoretical and applied dimensions.
Linguistics, whether in its traditional Arabic or modern Western form, is not merely an accumulation of knowledge about language , Rather, it reflects the evolution of human thought in understanding this complex entity, General linguistics established a scientific and methodological vision of language, while the Arabic heritage presented an advanced analytical model for its time, applied linguistics bridged the gap between theory and practice, Therefore, combining authenticity rooted in heritage with modernity open to contemporary linguistic approaches represents a scientific and methodological necessity for advancing Arabic linguistic studies and enabling them to keep pace with current cognitive and technical challenges.