Résumé:
تسعى جل المنظومات التربوية في وقتنا الحالي إلى إعداد فرد فعال وحيوي سواء داخل المدرسة أو خارجها، وهذا ما دفع بقطاع التربية والتعليم في الجزائر إلي تبني المقاربة بالكفاءات المؤسسة على الوضعية المشكلة في تعليم اللغة العربية، وهدف من ذلك هو دفع المتعلم إلى الاستكشاف المعرفة بنفسه والبحث عليها ولجعل نشاطات اللغة العربية أكثر حيوية، ذهب القائمون على الشأن التربوي إلى تبني المقاربة بالكفاءات فهذه الأخيرة جعلت من طريقة حل المشكلات أكثر فعالية من خلال ما تخلفه من تواصل وتبادل الآراء بين المتعلمين في الدرس فهي المقاربة التي أثبتت جدارئها في تعليم اللغة العربية بما تكسله للمتعلمين من كفاءة تواصلية
The educational Systems are Seeking our future at the current time to be a prepared and vivid in the School, either inside or outside the School, which is the payment of the Sector of education and education in Algeria to adopt the institutional affairs in the region s own problem in the teaching of Arabic language and a goal of it is to pay the learner to explore Knowledge and Knowledge of the Arabic language are more vital, the leadership of the educationality has been adopted to the approach to the competencies, This latest made the problem of problem Solving more effective through his milk and continued to see the era of educated in the lesson. It is the approach in the has proved its injury in the teaching of Arabic language to rebuild of Arabic language to rebuild to the learners of the efficiency of adequate.